Video player inladen...

Roetfilterfraude kan binnenkort opgespoord worden

Er is een probleem met roetfilters.  Het is moeilijk om te controleren of ze nog werken of of ze weggenomen waren. Maar er is een speciale roetmeter die geknoei of slecht onderhoud kan opsporen.

Er rijden heel wat dieselauto’s rond zonder roetfilter of met een filter die niet meer werkt. Mobiliteitsclub VAB schat dat het er in ons land zo’n 100.000 zijn. In Europa zou het om een miljoen auto's gaan.

Die fraude of laksheid is vaak doelbewust. Malafide chauffeurs lopen vandaag zelden tegen de lamp omdat de bestaande controlemethodes een verwijderde roetfilter onvoldoende detecteren. 

Herbekijk hieronder de reportage uit Het Journaal (lees verder onder de beelden):

Video player inladen...

De drie gewesten hebben daarom GOCA, de Groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, de opdracht gegeven om een betrouwbare meetmethode te zoeken. Uiteindelijk kwam GOCA uit bij de zogeheten PN-meter. Dat is een toestel dat het aantal roetdeeltjes meet, de PN of “particle numbers”. Het pad wordt nu geëffend voor de keuringscentra. Zij zullen vanaf volgend jaar de PN-meter gebruiken.

Wij zijn de eersten in Europa om deze geavanceerde testen in te voeren

Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit

"Wij zijn de eersten in Europa om deze geavanceerde testen in te voeren", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. We zijn zo internationaal voortrekkers in de strijd tegen roetfilterfraude. Er komt een einde aan de straffeloosheid". Dieselauto's zonder roetfilter zijn extra schadelijk voor de gezondheid, voegt Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid, Bianca Debaets, daaraan toe. "Zeker in de stad is het van groot belang om roetfilterfraude structureel aan te pakken en te bestraffen".

Meest gelezen