Stickerfabrikant Panini scoort dankzij WK: meer dan 1 miljard euro omzet in 2018

Ongeveer één miljard euro: dat omzetcijfer boekte de populaire stickerfabrikant Panini in 2018. Dankzij alle verkopen gelinkt aan het WK voetbal verdubbelde Panini zijn omzet in vergelijking met 2017.

"De Panini-groep bereikte in 2018 een omzetcijfer van ongeveer één miljard euro dankzij het WK, ongeveer het dubbele van de 536 miljoen euro in 2017", verklaarde de verantwoordelijke voor de Italiaanse markt, Antonio Allegra. Het nieuws werd aangekondigd in de marge van de presentatie van het nieuwe stickeralbum over de Italiaanse voetbalcompetitie, waarvan Cristiano Ronaldo, Mauro Icardi en Gonzalo Higuain de cover sieren.

Het omzetcijfer van Panini fluctueert in functie van de geplande toernooien en gaat in een WK-jaar telkens de hoogte in. In 2014 werd een omzet van 758 miljoen euro geboekt. "De stickers zijn een passie voor iedereen, en niet enkel voor het mannelijke publiek. Er zijn 1,5 miljoen verzamelaars actief, waarvan één miljoen kinderen en jongeren", benadrukte Allegra. 

Panini werd in 1961 uit de grond gestampt door vier broers in Modena, in het noorden van Italië. De Panini-stickeralbums groeiden uit tot een fenomeen in de voetbalwereld en worden vandaag verkocht in 120 landen. Het bedrijf heeft wereldwijd meer dan duizend mensen in dienst.