Duits museum strikt versnipperde Banksy als eerste voor expo: "Dit is een win-winsituatie"

"Love is in the bin" zal volgend maand in het Museum Frieder Burda in Duitsland te zien zijn. Daarmee kan het brede publiek het werk van Banksy dat zichzelf tijdens een veiling versnipperde voor het eerste met eigen ogen bekijken. Volgens veilingmeester Peter Bernaerts is de bruikleen een win-winsituatie voor het museum én de eigenaar.

"Nu is het officieel: "Love is in the bin" van Banksy zal van 5 februari tot 3 maart 2019 in Baden-Baden te zien zijn. Voor de eerste keer zal een museum het versnipperde schilderij tonen, dit in een kritisch discours over kunst en haar "waarde"." Met die boodschap maakt het Museum Frieder Burda in Duitsland bekend dat het als eerste museum het inmiddels beruchte werk van de anonieme Britse kunstenaar in bruikleen krijgt. Bezoekers mogen het gratis bekijken, staat op Facebook te lezen.

"Love is in the bin" haalde begin oktober vorig jaar het wereldnieuws toen het schilderij zichzelf grotendeels versnipperde vlak nadat het was verkocht tijdens een veiling bij Sotheby's in Londen. Het was Banksy zelf die het mechanisme hiervoor al jaren eerder in het kader van het werk had ingebouwd om het doelbewust tijdens een veiling in werking te stellen.

De koper is een vrouw uit Europa, maar voor het overige is niks over haar bekend. Nadat "Love is in the bin" zichzelf had vernietigd, besloot ze niet van haar aankoop af te zien. Nochtans had ze liefst 1,2 miljoen euro voor het schilderij betaald. "Gaandeweg ging ik beseffen dat ik mijn eigen stukje kunstgeschiedenis in huis zou halen", motiveerde ze die beslissing.

Commercialisering

Volgens veilingmeester Peter Bernaerts van veilinghuis Bernaerts in Antwerpen gebeurt het niet vaak dat een schilderij zo snel na een aankoop door een particuliere eigenaar in een museum opduikt. "Meestal gaat het dan om uitzonderlijke werken, zoals een pas ontdekt schilderij van een meester", vertelt hij aan VRT NWS.

"Promotioneel is deze bruikleen van de eigenaar van "Love is in the bin" aan het Museum Frieder Burda een win-winsituatie voor de beide partijen", gaat hij voort. "Particuliere eigenaar richten zich al enige tijd tot de museumwereld om hun werken te accrediteren of te valoriseren. Daarbij kan het de bedoeling zijn om de waarde op te krikken. Elk woord of elk beeld over "Love is in the bin" speelt in op de commercialisering."

"Het museum zelf wint bij deze bruikleen aan notoriëteit. Voorheen kende niemand het Museum Frieder Burda, nu zal het mogelijk drommen bezoekers trekken die enkel "Love is in the bin" willen zien. De vraag is of dit schilderij wel van museumkwaliteit is, al is het positief dat het museum het in een kritisch discours zal tentoonstellen."