Franse eigenaar verkoopt Gault&Millau aan Russische familie

De gastronomische gids Gault&Millau is voor een onbekend bedrag verkocht aan een Russische holding, die "miljoenen gaat investeren" in verdere internationalisering en digitalisering. Voor Gault&Millau Benelux verandert er niets, beklemtoont de licentiehouder.

CEO en eigenaar van Gault&Millau Côme de Chérisey maakte het nieuws zelf bekend aan het Franse persagentschap AFP: hij verkoopt 100 procent van de aandelen van de Gault&Millau-gids aan een Russische familie. Het zou gaan om de holding NTI, verbonden aan de Russische overheidsbank. De gids Gault&Millau verscheen twee jaar geleden voor het eerst in een Russische versie.

Een bedrag voor de overname is niet bekendgemaakt. Jacques Bally neemt de operationele leiding van Gault&Millau over. De nieuwe eigenaars zouden van plan zijn om miljoenen te investeren. Côme de Chérisey, die zeven jaar aan het hoofd stond, zegt dat hij voor de internationalisering (van 5 naar 20 landen) en de digitalisering (18 websites) van de gids heeft gezorgd, en dat de nieuwe eigenaars de middelen hebben om die plannen uit te voeren.  

Gault & Millau is genoemd naar de culinaire recensenten Henri Gault en Christian Millau, die eind jaren 60 begonnen met een magazine en vanaf 1972 met een jaarlijkse gids, een concurrent voor de veel oudere Michelingids-met-sterren. Gault&Millau werkten samen tot in 1986.  

Het bedrijf brengt gastronomische gidsen uit en bekroont eethuizen en koks met punten en koksmutsen. In de laatste editie voor ons land kregen Hof van Cleve in Kruishoutem en Bon-Bon in Sint-Pieters-Woluwe de beste score. En David Martin van La Paix in Anderlecht is chef van het jaar.

Geen gevolgen voor Benelux

Gault&Millau Benelux, de licentiehouder van het merk voor België, Nederland en Luxemburg, beklemtoont dat er niets verandert. De licentie is er al 16 jaar en aandeelhouders en management blijven ongewijzigd. "Het team van Gault&Millau Benelux  kijkt er naar uit met de nieuwe ploeg bijkomende synergiën te ontwikkelen en het merk verder uit te bouwen rond de bestaande en nieuwe initiatieven," zegt aandeelhouder Marc Declerck.  

Meer nieuws