Hond in nood en reddende postbode herenigd in Gent

Postbode Serge was gisteren net klaar met z'n ronde in Mariakerke, bij Gent, toen hij een brand in een woning opmerkte. De bewoners waren niet thuis, de huisdieren wel. Niemand wist wat te doen, maar Serge raapte al z'n moed bij elkaar en redde de hond. De eigenaars konden Serge niet meteen bedanken voor zijn heldendaad, deze voormiddag lukte dat wel.

"Gisteren was ik op ronde toen ik het vuur opmerkte. Ik ken de bewoners een beetje want soms krijgen ze aangetekende zendingen", lacht Serge. "Al snel was duidelijk dat er niemand thuis was. Ik heb meteen aangebeld bij de buren. Zij hebben de politie en de brandweer gecontacteerd. Intussen trommelde ik ook andere buren op om te kijken wat we konden doen. Bij iedereen zat de schrik er wel in."

"Er zijn nog dieren in huis!"

"Op een bepaald moment kwam er iemand voorbij die vertelde dat er nog een hond in huis was. Niemand wist wat te doen. Iedereen was bang", vertelt Serge. De postman twijfelde niet en besloot tot actie over te gaan. "Ik heb een stuk raam kapot gemaakt om de hond naar buiten te krijgen. Er was erg veel rook maar op zo'n moment moet je niet te lang nadenken en gewoon doen." 

Tijdelijk ander onderkomen

De bewoners van de uitgebrande woning konden Serge meteen na de brand nog niet bedanken. Deze voormiddag was er wel een ontmoeting én de geredde hond was er ook bij. "Het was een heel hartelijke ontmoeting, ze zijn me erg dankbaar. Ik vind het vooral heel erg en pijnlijk voor hen. Het gezin moet nu zes maanden een andere plek vinden om te leven. Ik hoop dat ze snel terug naar hier kunnen komen. Ze moeten ook niet alleen mij bedanken. De buren en de brandweer hebben ook erg veel geholpen."

dsggd

De brand

De oorzaak van de brand was een kortsluiting van een elektrisch toestel in de keuken. De hele benedenverdieping brandde uit. Eén kat kon eerst nog gered worden, maar stierf later. Een tweede kat is nog vermist. 

Brand keuken

Meer nieuws