AP2011

Jaguar Land Rover gaat 4.500 banen schrappen en noemt brexit en China als oorzaken

De grootste Britse autoproducent gaat fors in het aantal banen snoeien, ook in eigen land. De mindere verkoop in China en de onzekerheid over de nakende brexit worden als oorzaken aangehaald. De beslissing is een schot voor de boeg van de Britse politici, net nu er een cruciale stemming over het brexitplan in het parlement op komst is.

In het Verenigd Koninkrijk werken er nu ongeveer 40.000 mensen voor Jaguar Land Rover (JLR). Er worden nu 4.500 banen geschrapt, maar hoeveel er dat in het VK zullen zijn, is nog niet duidelijk. Het zou vooral gaan om banen bij het management en in de administratie, eerder dan industriële banen. Twee jaar geleden waren er al eens 1.500 beschrapt, vooral dan in de JLR-fabriek in het Engelse Solihull.

De directie van JLR haalt drie belangrijke redenen aan voor het banenverlies. De eerste is de terugval van de vraag in China, een van de grootste afzetmarkten voor Jaguar en Land Rover. De andere twee slaan op de terugval van de verkoop van dieselwagens en de onzekerheid over de nakende brexit. Een harde brexit zou ertoe kunnen leiden dat het bedrijf moeilijker auto's kan uitvoeren naar Europa en de buitenwereld.

CEO Ralf Speth waarschuwde overigens vandaag voor "ernstige gevolgen in het geval van een harde brexit". Dat zou kunnen betekenen dat er in dat geval nog meer banen zouden kunnen verdwijnen. De beslissing van JLR is een schot voor de boeg van de Britse regering en premier Theresa May. Haar woordvoerder zegt dat de beslissing van JLR te wijten is "aan meerdere factoren". Overigens heeft ook de Japanse autobouwer Honda aangekondigd dat de productie in de fabriek in het Engelse Swindon in april voor zes dagen zal worden stilgelegd wegens de verwachte problemen aan de grens met het Europese vasteland. Ook de Amerikaanse groep Ford Motor Co. zegt dat het duizenden banen zal schrappen in Europa, maar zegt nog niet waar.  (Lees verder onder de foto).

Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.

Brits icoon hoe langer hoe minder Brits

Jaguar en Land Rover zijn zo Brits als maar kan, maar dat imago is niet langer een realiteit. Enkele jaren geleden werd de divisie door Ford Motor Co.  verkocht aan de Indiase groep Tata Motors en die neemt nu de beslissingen.

Groot-Brittannië is nog altijd het land met de meeste productiecentra, maar JLR produceert nu ook auto's elders. Zo heeft het een fabriek in Brazilië, produceert het via een joint venture met Chery voertuigen in de Chinese stad Changsu en heeft het ook een fabriek in Pune, "het Detroit van India" in de deelstaat Maharashthra. In Pune bouwen ook Mercedes, Volkswagen en Renault auto's. Onlangs heeft Jaguar Land Rover een nieuwe fabriek opgestart in Slovakije, waar 3.000 mensen zouden gaan werken.

De Britse markt is nog altijd goed voor een vijfde van de verkoop van JLR, dus een aanwezigheid in dat land is absoluut nodig. Toch verkoopt JLR zowat de helft van zijn voertuigen in China en als de markt daar krimpt, heeft dat grote gevolgen. Nu wordt nog 90% van de Jaguars en de Land Rovers gebouwd in Engeland, maar dat zou dus in de toekomst kunnen veranderen.