James Arthur Photography

Werken er echt te veel mensen bij Proximus?

We hebben wat te veel werknemers en (deels) de verkeerde profielen in huis, dat is zeer rudimentair samengevat de boodschap achter het herstructureringsplan van Proximus. Klopt dat ook? Dit zeggen de cijfers en de kenners.

Ruim 12.000 voltijdse krachten werken er vandaag bij Proximus. Daar moeten er binnen dit en drie jaar ongeveer 1.900 van verdwijnen, zo stelt het bedrijf in een persbericht. Want het bedrijf wil enerzijds besparen om zich aan te passen aan de "moeilijke" markt, maar anderzijds meer digitale profielen in huis halen.

"Het klopt wel dat Proximus een erfenis met zich meesleept", geeft Kristof Van der Stadt toe, hoofdredacteur van ICT-magazine Data News en al jaren volger van de telecomsector. "Ik heb het dan over die transitie van het overheidsbedrijf RTT naar Belgacom en nu Proximus. Die aparte context, met ambtenarencontracten en sterke vakbonden, heeft er mogelijk toe geleid dat het bedrijf wat te lang geprobeerd heeft om zijn mensen aan boord te houden."

Een illustratie van die erfenis: van die 12.000 werknemers is nog altijd ruim een vierde een statutaire ambtenaar. Zeker bij de 50-plussers gaat het om meer dan de helft van de contracten. Daar komt nog bij dat Proximus ook van oudsher nog heel wat profielen in eigen huis heeft, daar waar een concurrent als Telenet veel vaker werkt met externe onderaannemers. "Dan zie je dat je in zo'n sector als telecom plots een voordeel hebt als je geen zware historiek moet meeslepen."

Geleidelijk afgeslankt

In 1998 werkten er ruim 22.000 mensen bij wat toen Belgacom heette. Op 20 jaar tijd is het bedrijf met 10.000 mensen afgeslankt. Dat lijkt stevig, maar is eigenlijk bijzonder geleidelijk als je het vergelijkt met bijvoorbeeld KPN, van oudsher de nationale telecomoperator in Nederland, merkte onafhankelijk telecomexpert Luc Blyaert gisteren op. Tien jaar geleden waren daar nog meer dan 36.000 mensen aan de slag, vandaag zijn dat er ongeveer evenveel als bij Proximus. "Maar dan wel voor een land met 17 miljoen inwoners."

Hoewel de vergelijking met Belgische concurrenten niet altijd even makkelijk te maken is, door de omvang van het netwerk en diensten die de operatoren aanbieden, valt het op dat grote concurrent Telenet het in ons land vandaag doet met amper 2.788 voltijdse krachten. Dat is minder dan een kwart van het personeelsbestand van Belgacom. De winst (de zogenaamde 'ebitda') per werknemer bij Proximus ligt op zowat 100.000 euro, bij Telenet is dat het drievoudige.

Extra turbo

Naast het schrappen van 1.900 jobs moeten er ook 1.250 digitale profielen bijkomen, laat Proximus weten. "Je kunt je natuurlijk afvragen of je de aanwezige profielen dan niet kunt omscholen", oppert Van de Stadt. "Het zou kunnen dat Proximus nu geconcludeerd heeft dat dat niet voor iedereen mogelijk is. Kijk naar de callcenters waar sommige mensen moeilijk meekunnen in de moderne klantenzorg, met nieuwe systemen en de boom van sociale media. Of kijk naar een aantal technici wiens expertise over de oude telefoonlijnen met de uitrol van glasvezel wat achterhaald is geworden."

Proximus had al overigens een plan lopen, waarbij oudere werknemers vervroegd op pensioen gestuurd werden en andere gepensioneerden vervangen werden door 'modernere' profielen. Dit nieuwe plan zet daar nu een extra turbo op.