Nu al campagne om te stemmen bij Europese verkiezingen 

In ons land is stemmen verplicht. Ook voor de Europese verkiezingen. Maar ons land is daarin een uitzondering. Nooit was de opkomst bij Europese parlementsverkiezingen lager dan in 2014. Toen gingen maar 42,6 procent van de Europeanen naar de stembus, goed 19 procent minder dan bij de allereerste verkiezingen voor een rechtstreeks gekozen Europees Parlement. Dat moet veranderen, zeggen de Europese instellingen. Ze hebben daarom nu al een campagne gelanceerd. Die roept de burgers niet alleen op om te gaan stemmen maar ook om als vrijwilliger mee te helpen om anderen te overtuigen. 

Op sociale media ben je misschien al de slogan tegenkomen: “This time I’m voting” of “Ik stem deze keer”. De zin is simpel, direct en laat zich in de 24 talen van de Europese lidstaten goed vertalen, zegt Stephen Clark van het Europees Parlement. Clark is de directeur van de verbindingsbureaus in de lidstaten. De zin wil ook mensen aanspreken. “U hebt bij de laatste verkiezingen misschien niet gestemd, en dat is een probleem”, legt Clark uit. De campagne mikt op burgers, die vorige keer niet zijn gaan stemmen en misschien niet zouden stemmen. Niet omdat ze tegen de verkiezingen of tegen de democratie zijn maar omdat ze zo gezegd betere dingen te doen hadden, voegt Clark toe.

Iedereen zou moeten lobbyen

Het doel is een mobilisatie van alle burgers. Geïnteresseerden mogen zich via het platform https://www.ikstemdezekeer.eu/ aanmelden om mee te helpen anderen te overtuigen te gaan stemmen bij de Europese verkiezingen op 26 mei 2019.

Velen willen meer voor Europa doen, onderstreept Clark. We geven hen informatie die ze in hun sociale netwerk kunnen delen. Iedereen zou dus een beetje moeten lobbyen om op die manier zoveel mogelijk mensen aan te moedigen om te stemmen. Het idee erachter is eenvoudig: Elke vrijwilliger wordt een multiplicator, een “ambassadeur op sociale media of in de reële wereld” want eigen evenementen organiseren om de Europese democratie te promoten kan ook.

Laure Van Hauwaert van het communicatiebedrijf WPP, voegt eraan toe, dat je natuurlijk niet van een homogeen beeld mag vertrekken. Het gaat om de samenwerking van de EU-instellingen met de burgers. Discussiëren mag ook, moeilijke onderwerpen zijn geen taboe.

“De campagne moet ervoor zorgen dat de opkomst tijdens de Europese verkiezingen hoog is”

Het maakt niet uit voor wie je kiest, maar ga deze keer gewoon stemmen, neem deel aan het democratisch proces en doe dat op een goed geïnformeerde manier, is dus het opzet. Iedereen kan en mag deelnemen aan de campagne, maar in tijden van fake news en buitenlandse inmenging in verkiezingen houdt dat ook risico’s in, en dat beseffen de makers van de campagne ook.

"We zijn onpartijdig. De campagne zou de geografische deelname moeten verhogen, met andere woorden: ervoor zorgen dat de opkomst tijdens de Europese verkiezingen hoog is. Onze taak is ervoor te zorgen dat de campagne zo universeel en divers mogelijk is. We willen zo veel verschillende mensen als mogelijk erbij betrekken", zegt Clark.

"Het is aan de kiezer om de nieuwe samenstelling van het parlement te bepalen", voegt een woordvoerder van het Europees Parlement toe. Het is dus niet de bedoeling van de campagne om te zeggen voor wie mensen moeten stemmen: het gaat om het stemmen zelf.

Deze keer alles anders?

Uit de meest recente opiniepeiling van de Eurobarometer van het Europees Parlement blijkt dat de steun van de burgers voor de Europese Unie  groeit. Volgens de peiling van enkele maanden geleden zegt 68 procent van de Europeanen dat het lidmaatschap van de Europese Unie een goede zaak is. Dat is de hoogste score gemeten sinds 1983. Afwachten of zich dat vertaalt in het aantal deelnemers aan de stembusgang.