Vrijwilligers Rikolto verkochten bijna 50.000 houten lepels

Rikolto, het vroegere Vredeseilanden, heeft zondagavond het jaarlijkse campagneweekend afgesloten. Zo'n 8.000 vrijwilligers organiseerden acties en verkochten gadgets op straten en aan winkels.

Vorig jaar klokte het campagneweekend af op 457.697 euro. "Op dit moment hebben we nog geen zicht op het totaalplaatje, maar op basis van de cijfers uit een aantal steden verwachten we een lichte daling ten opzichte van vorig jaar", zegt Jelle Goossens van Rikolto.

Het campagneweekend is een cruciale start om de fondsenwervende doelstelling van 2 miljoen euro te halen tegen het einde van het jaar. Daarvoor rekent de organisatie op giften van trouwe donateurs, sportieve events en tal van acties die doorheen het jaar worden georganiseerd. 

Blikvanger was de lepel die het campagnethema symboliseert  - eten roert de planeet - en zegt waar de organisatie voor staat: de grote wereldproblemen zoals klimaatverandering, armoede en gezondheidsproblemen aanpakken door ons voedselsysteem transparanter, milieuvriendelijker en rechtvaardiger te maken.