Video player inladen...

Annelies Beck over tweede roman “Toekomstkoorts”: “Ik roep het gevoel van migratie op”

VRT NWS-journaliste en Terzake-anker Annelies Beck schreef een roman over Brazilië, met een verhaal van 100 jaar geleden en een van nu.

Zeven jaar na haar debuutroman “Over het kanaal” heeft Annelies Beck opnieuw een roman klaar, die zich afspeelt in haar "tweede vaderland" Brazilië. Als 17-jarige woonde ze als uitwisselingsstudent een jaar in de deelstaat Minas Gerais en daarna volgde ze ook “Brazilian studies” aan de universiteit van Londen. Ze is het land altijd blijven volgen, ook professioneel, recent nog als reporter voor VRT NWS bij de verkiezing van Jair Bolsonaro tot president.

Haar roman “Toekomstkoorts” gaat over de droom van enkele Belgen, zo’n 100 jaar geleden, die in navolging van de kolonisatie in Congo iets dergelijks wilden proberen in een uithoek van Brazilië. Daar nam een Belgische man een vleesfabriek over en wilde van daaruit meer gebied inpalmen. “Die historische context is echt,” verduidelijkt Annelies Beck in De Afspraak. De personages zijn wel verzonnen, op de fabrieksbaas na. 

De auteur ging het verlaten moerasgebied aan de grens met Bolivia zelf verkennen. “Dat was een onderneming, met vele uren op de bus en in de boot op de rivier”. Ze zag er de ruïnes van het Belgische project. De “toekomstkoorts” van een eeuw geleden had ermee te maken dat de Belgen goede zaken dachten te doen. 

De koorts van een eeuw geleden en van vandaag bepaalden de sfeer van het boek

In dezelfde streek krijgen twee hedendaagse architecten de kans om “de wereld her in te richten en een ideaalbeeld vorm te geven, maar de vraag is hoe ver ga je en ten koste van wie?” Die beide verhaallijnen lopen door “Toekomstkoorts”, een roman waar Beck drie jaar aan schreef en die verschijnt op een moment dat Brazilië zelf koortsige tijden meemaakt, met de verkiezing van de extreemrechtse president Bolsonaro. “Er gebeurt heel veel heel snel na elkaar op dit moment. De koorts van 100 jaar geleden en die van nu bepalen de sfeer van het boek”, zegt Annelies Beck. 

Toen ik als kind van Amsterdam naar Antwerpen verhuisde begreep ik de taal niet en hingen er glasgordijnen voor de ramen

“Over het Kanaal”, haar eerste roman, ging over haar grootvader, op de vlucht voor de Eerste Wereldoorlog in Schotland terechtgekomen. “Toekomstkoorts” vertelt over Belgische "kolonialen” in Brazilië. Het thema vlucht en migratie keert dus terug.  

“Misschien is het iets uit mijn jeugd,” denkt Annelies Beck, “toen ik als kind van de Amsterdamse Bijlmer naar Antwerpen verhuisde, waar ik het Antwerps niet verstond en er glasgordijnen voor de ramen hingen. Ik probeer dat gevoel op te roepen en een deurtje te openen om me te verplaatsen in anderen, om daarna mijn verbeelding aan het werk te zetten."