Reclameblokken tijdens "Topdokters" gevuld met EHBO-tips

Fans van "Topdokters" zullen vanaf eind deze maand EHBO-tips voorgeschoteld krijgen tijdens de reclameblokken. Het Rode Kruis heeft daarvoor 10 ludieke tv-spots laten maken bij Woestijnvis, zo schrijven de kranten van Mediahuis.

"Wat te doen bij een ernstig hoofdletsel?  Hoe stelp je een hevige bloeding?  Wat doe je als iemand zich verslikt heeft? Met 10 reclamespots wil het Rode Kruis de EHBO-kennis van de kijkers opvijzelen.  Ze zullen te zien zijn in reclameblokken rond de nieuwe reeks van "Topdokters" die eind januari op Vier start. Het gaat om een unieke samenwerking met het programma  en met de zender SBS", zegt Ine Tassignon van Het Rode Kruis Vlaanderen.

Ieder spotje behandelt één ernstig incident dat dikwijls voorkomt bij huis-, tuin- en keukenongevallen maar dat soms levensbedreigend kan zijn.  "De bedoeling is om duidelijk te maken dat je in die situaties met enkele eenvoudige handelingen wel degelijk levens kan redden", zegt Tassignon. 

De stijl van de spots, van de hand van tekenaar MAT, is opvallend. "Eerst wordt de levensbedreigende situatie lichtelijk absurd voorgesteld.  Aan het einde zitten praktische tips en wordt er doorverwezen naar de website van Het Rode Kruis waar de EHBO-tips op een klassieke manier wordt uitgelegd.

Met dergelijke ludieke spots wil Het Rode Kruis niet alleen levens redden maar ook een jonger publiek van nieuwe vrijwilligers aantrekken." We hebben nu 13.000 vrijwilligers die fantastisch werk leveren, maar we merken dat hun gemiddelde leeftijd stijgt", zegt Tassignon.  "Met spots op Vier bereiken we meer jongeren. We hopen hen  te overtuigen om zich aan te sluiten als vrijwilliger bij Het Rode Kruis."