AFP or licensors

Britse firma krijgt groen licht voor productie luchtschepen, ondanks problemen met prototype

Het Britse bedrijf Hybrid Air Vehicles (HAV) heeft toestemming gekregen van de luchtvaartautoriteiten om luchtschepen te produceren voor de commerciële luchtvaart. Het bedrijf bouwde eerder een prototype, de Airlander 10. Dat toestel voerde in totaal 6 vluchten uit en stortte in elkaar in november 2017.

De Airlander 10 -92 meter lang en 44 meter breed- was met voorsprong het grootste vliegende gevaarte ter wereld. Het was een kruising tussen een vliegtuig, een helikopter en een luchtschip en hij kon dagenlang in de lucht blijven hangen.

Bij het incident eind 2017 raakte de Airlander 10 los van zijn ankerplaats. Het met helium gevulde gevaarte liep daardoor automatisch leeg en stortte in elkaar. Nog maar een dag daarvoor had de Airlander 10 zijn 6e vlucht uitgevoerd. Het toestel werd vervolgens niet meer herbouwd. Dat zal ook niet meer gebeuren, zo heeft HAV aangekondigd.

"Het prototype heeft zijn doel bereikt en ons de gegevens aangeleverd die we nodig hadden om van prototype te gaan naar productiemodel", zegt het bedrijf. De Airlander 10 had eerder al problemen gehad. In 2016, bij de tweede vlucht, landde het toestel met een neusduik waarbij het beschadigd raakte.

(Lees voort onder de foto.)

AFP or licensors

Maar ondanks de problemen met het prototype zet het bedrijf het project dus voort. De focus is nu meer verschoven naar de commerciële luchtvaart, zo luidt het. Het bedrijf heeft voor de plannen groen licht gekregen van EASA, het Europese agentschap voor veiligheid in de luchtvaart, en de Britse toezichthouder CAA (Civil Aviation Authority).

HAV wil het nieuwe model van de Airlander in de lucht hebben in de vroege jaren 2020.