Aantal treinen dat door rood licht reed fors gestegen

Het aantal treinen dat een rood sein voorbijreed, is vorig jaar fors gestegen. Op de hoofdsporen van het Belgische spoorwegnet zijn in 2018 in totaal 87 treinen door een rood licht gereden. In 2017 waren er 55 seinvoorbijrijdingen. Dat blijkt uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel. De toename doet zich voor bij zowel de reizigerstreinen, de goederentreinen als de werktreinen. Uit de seinvoorbijrijdingen kwam uiteindelijk geen enkel incident voort.

Infrabel stelde meer seinoverschrijdingen vast bij alle soorten treinen: reizigerstreinen (van 24 in 2017 naar 41 vorig jaar), goederentreinen (van 13 naar 22) en werktreinen (van 18 naar 24). Daarmee zit het aantal treinen dat voorbij een rood sein rijdt, weer op het niveau van de jaren 2015 en 2016. Een verklaring voor de stijging is er niet onmiddellijk.

Infrabel wijst er wel op dat de incidenten steeds minder risicovol worden. Dat betekent dat seinoverschrijdingen steeds vaker beperkt blijven tot een trein die enkele meters voorbij het rode sein tot stilstand komt, zonder dat er bijkomend gevaar is.

Minder vaak is er sprake van "potentieel gevaarlijke situaties", waarbij de trein bijvoorbeeld een kruising met een ander spoor voorbijrijdt en het dus mogelijk tot een botsing zou kunnen komen. Dat was vorig jaar nog 24 keer het geval, of bij iets meer dan een op de vier incidenten. In 2017 was dat nog een op de drie en in 2014 meer dan de helft.

Veiligheidssysteem ETCS

Om de veiligheid verder te verhogen rolt Infrabel het Europese veiligheidssysteem ETCS uit, dat voor een permanente snelheidsmonitoring van treinen zorgt. Het is de bedoeling dat vanaf 2025 alle treinen met ETCS moeten zijn uitgerust om in België te mogen rijden.