AP

Facebook scherpt regels rond politieke advertenties aan in aanloop naar verschillende verkiezingen

Facebook gaat striktere regels opleggen rond politieke advertenties in de landen waar er in de eerste helft van 2019 verkiezingen zijn. Dat moet inmenging in de verkiezingen in de Europese Unie, India, Nigeria en Oekraïne tegengaan, meldt het bedrijf.

Facebook wil naar eigen zeggen ernaar blijven streven om buitenlandse inmenging te verhinderden en meer informatie te verschaffen over advertenties die gebruikers op de Facebookplatformen zien.

Concreet zal het bedrijf dezelfde principes toepassen die reeds in de VS, Groot-Brittannië en Brazilië van kracht zijn rond transparantie over politieke advertenties. De makers van advertenties zullen moeten aangeven wie ze zijn. Ze zullen ook hun locatie kenbaar moeten maken, voor de reclamebooschappen online komen.

Facebook wil in de landen van de Europese Unie ook transparantietools voor advertenties beschikbaar maken in de aanloop naar de Europese verkiezingen in mei. Facebook belooft tegen eind juni ook een uniforme regelset voor alle opdrachtgevers van reclame wereldwijd.

De scherpere regels komen er nu het bedrijf onder vuur ligt voor enkele kiesschandalen, bijvoorbeeld het privacyschandaal rond campagnebureau Cambridge Analytica. Ook is er sprake van Russische inmenging via Facebook ten voordele van Donald Trump bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016.