Hebben voedingssupplementen zin? De UGent zocht het uit

De Gentse universiteit zegt dat supplementen niet altijd de juiste oplossing zijn voor een vitaminetekort. Met supplementen heb je al snel een te hoge dosis binnen. En bij vitamines A, D, E en K moet je daarmee opletten, want die kunnen zich opstapelen.

Uit onderzoek van de Universiteit van Gent, samen met het onderzoekscentrum Sciensano, blijkt dat vooral jongeren een tekort hebben aan vitamine A. Voedingssupplementen lijken een voor de hand liggende oplossing, maar het valt nog veel eenvoudiger op te lossen: met gezonde en evenwichtige voeding.

Ook bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven merkten de onderzoekers een tekort aan vitamine A op. Bij hen is de meestvoorkomende oorzaak niet onevenwichtige voeding zoals bij de jongeren, zij hebben er gewoon meer nood aan op dat moment. Er wordt hen aangeraden om hun voedingspatroon aan te passen door gewoonweg meer vitamine A-rijke producten te kiezen.

Vitamine D is een uitzondering

Bij vitamine D is het een ander scenario. We halen die vitamine vooral uit de zon en die schijnt in de wintermaanden te weinig. Bovendien komt niet iedereen genoeg buiten. Moeten we om dat tekort aan te vullen ook grijpen naar andere voeding? Dat kan, maar dat is soms nog niet voldoende.

"Voor vitamine D zijn er maar weinig natuurlijke bronnen. Enkel vette vis, zoals zalm of makreel, bevat vitamine D. Ook eigeel en champignons. Maar zelfs als we dat voldoende zouden eten, geraken we niet aan de aanbevolen hoeveelheid vitamine D," legt onderzoeker Isabelle Moyersoen uit.

De Hoge Gezondheidsraad raadt dan ook bepaalde risicogroepen aan om voor vitamine D wél supplementen te nemen. Het is wel belangrijk dat je dat niet op eigen initiatief doet, maar in samenspraak met je huisarts.