Video player inladen...

Opnieuw meer dode voetgangers in ons land, enkel Portugal en Spanje doen het slechter

Na een dalende trend worden voetgangers opnieuw vaker slachtoffer in het verkeer. Dat blijkt uit cijfers die mobiliteitsorganisatie Touring inkeek. En België is een van de slechtste leerlingen van de klas: enkel in Spanje en Portugal is de situatie nog gevaarlijker, concludeert de mobiliteitsorganisatie. Er moet een aanpassing komen van onze infrastructuur, klinkt het, maar we moeten ook ons gedrag aanpassen. 

Iets meer dan 4.000 voetgangers, 4.034 om precies te zijn, raakten gewond of stierven in verkeer in 2017. Met 95 doden gaan de cijfers na vijf jaar opnieuw in stijgende lijn. Het jaar ervoor waren dat er nog maar 78.

"We zijn allemaal voetgangers in het verkeer. Het is onze eerste verplaatsingsmethode vóór de fiets, de trein of de auto", zegt Danny Smagghe, woordvoerder bij Touring.

"Zwakke weggebruikers moeten beter worden beschermd", beklemtoont hij. De infrastructuur moet op sommige plaatsen dringend worden aangepast, zeker waar voetpaden nauwelijks zichtbaar zijn. "

Op 2 na slechtste in Europa

Met acht dode voetgangers per miljoen inwoners scoort België in Europa middelmatig. Alleen Italië met tien doden per miljoen inwoners en Portugal met 12 per miljoen inwoners doen het slechter. Bovenaan de lijst staat zoals zo vaak, Nederland Gidsland, met amper vier doden per miljoen inwoners.

"Het is belangrijk dat we goede sensibiliseringscampagnes hebben en dat we een reeks maatregelen nemen, specifiek om de voetgangers te beschermen." 

Touring denkt daarbij aan een maatregel om wagens bijvoorbeeld vijf meter voor een voetpad te laten stoppen, in plaats van vlak ervoor. Volgens de mobiliteitsorganisatie zou dat de veiligheid aan sommige oversteekplaatsen ten goede komen.

Nicolas Maeterlinck

Niet alleen infrastructuur, ook het gedrag moet aangepast worden

Voetgangers moeten dringend beter beschermd worden.

Danny Smagghe, Mobiliteitsorganisatie Touring

Maar het volstaat niet om alleen de infrastructuur op onze wegen aan te passen. Een veiliger verkeer zal er enkel komen wanneer zowel de zwakke weggebruikers als de automobilisten hun gedrag aanpassen. Dat valt te horen bij het verkeersinstituut VIAS: "Automobilisten moeten aandachtiger zijn wanneer ze een oversteekplaats naderen, en ook de voetganger moet zijn of haar hoofd erbij houden bij het oversteken", vertelt Stef Willems, de woordvoerder van VIAS.

We moeten niet alleen de infrastructuur maar ook ons gedrag aanpassen.

Stef Willems, VIAS verkeersinstituut

"We merken dat meer en meer mensen in het verkeer met hun smartphone bezig zijn. Of ze nu achter het stuur zitten of op het zebrapad lopen. Dat zorgt vaak voor extra gevaarlijke situaties die kunnen vermeden worden. We moeten mensen dus voldoende sensibiliseren, want zelfs als je de infrastructuur aanpast, kunnen er anders nog altijd ongevallen gebeuren."

Waar kan je zelf op letten?

Een veiliger verkeer begint dus eerst en vooral bij onszelf. Maar waar moeten we nu op letten, wanneer we achter het stuur zitten of als voetganger willen oversteken?

Automobilisten:

- Goed uitkijken, vooral bij donker weer!
- Laat je niet afleiden door de smartphone of door andere passagiers in de wagen.
- Verminder je snelheid in de buurt van oversteekplaatsen en  scholen.
- Voetgangers hebben altijd voorrang op een oversteekplaats.

Voetgangers:

- Draag liefst geen al te donkere kledij, zeker 's avonds niet.
- Respecteer de verkeerslichten.
- Laat je niet afleiden door je smartphone of door muziek te beluisteren.
 

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen