Video player inladen...

Vlaamse overheid start groepsaankoop elektrische wagens: "Een taak van de overheid?" - "Ja", zegt minister Peeters

De Vlaamse overheid wil via een groepsaankoop de verkoop van elektrische wagens stimuleren. Maar automobielfederatie Febiac reageert ontstemd. "Is dit de taak van de overheid?", vraagt Febiac zich af. "Ja", zegt de bevoegde minister Lydia Peeters (Open VLD) in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD) organiseert via een platform een groepsaankoop voor elektrische wagens. Ondanks verschillende inspanningen blijft het aandeel wagens met een elektrische batterij eerder beperkt. Vorig jaar was dat 1,94%. De Vlaamse overheid heeft zichzelf als doel gesteld dat dit tegen 2020 gestegen moet zijn tot 7,5%.

"Veel mensen hebben vandaag koudwatervrees om een elektrische wagen te kopen" vertelt Peeters. "Via die groepsaankoop hopen we die schrik weg te nemen en mensen toch over de streep te trekken.

Veel mensen hebben koudwatervrees om een elektrische wagen te kopen. Een groepsaankoop moet die schrik wegnemen.

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD)

"Is dit een taak van de overheid?"

Maar automobielfederatie Febiac is niet opgezet met het initiatief. "Ik denk dat er voor de Vlaamse overheid andere taken zijn" zegt woordvoerder Joost Kaesemans. "Het is belangrijk dat we nieuwe technologie ondersteunen. De prijs is inderdaad vaak een obstakel. Maar een elektrische wagen hangt samen met zaken zoals energiebevoorrading, groene energie en energietransitie. En laat dit net dossiers zijn waar nog bijzonder veel werk aan de winkel is."

Commerciële politiek is voor de merken, niet voor de overheid.

Joost Kaesemans, autofederatie Febiac

Kaesemans vindt ook dat de verkoop van wagens geen zaak is van de overheid. "Veel elektrische wagens zijn vandaag nog steeds duurder dan andere wagens. Een groepsaankoop is een manier om dat nadeel te vermijden. Maar eigenlijk hoort de commerciële politiek rond autoverkoop de merken toe."

Joost Kaesemans (Febiac) reageert in "Het Journaal" op het plan van de Vlaamse regering:

Video player inladen...

"Al het mogelijke doen om mensen te overtuigen"

In "De wereld vandaag" herhaalt minister Peeters dat het belangrijk is dat Vlaanderen de doelstelling haalt om tegen 2020 het wagenpark te vergroenen, en 7,5 procent elektrische wagens te hebben. "We moeten al het mogelijke doen om mensen over de streep te trekken, om hen te doen kiezen voor milieuvriendelijke wagens", zegt ze. 

"We doen dat met fiscale stimuli, de zero-emissie premie (die de koper kan aanvragen na inschrijving van het voertuig, red.) en de bewustmakingscampagne Van Euh naar Aha. De groepsaankoop kan een extra stimulans zijn." 

We mogen niet focussen op één bepaald onderdeel van het klimaatvraagstuk. We moeten op alle onderdelen inzetten.

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD)

Eerder in "De wereld vandaag" had professor Stef Proost, transporteconoom aan de KULeuven, gezegd dat De Vlaamse overheid haar doelstelling om tegen 2020 7,5 procent elektrische wagens op de wegen te hebben, nooit zal halen. Volgens hem zou de Vlaamse overheid beter investeren in andere maatregelen, zoals het isoleren van gebouwen. 

Minister Peeters  wijst erop dat het een "én-én-verhaal" is: "We mogen niet focussen op een bepaald onderdeel van het klimaatvraagstuk. We moeten op alle onderdelen inzetten. Dus zowel op transport als gebouwen als andere zaken. Sommige zeggen dat de premie die we geven om de aankoop van een elektrische wagen te stimuleren te hoog is. Maar we moeten nu eenmaal mensen overtuigen om de omslag te maken. Ik denk dat het op die manier echt wel kan."   

Automonteurs moeten omgeschoold worden om aan elektrische auto's te werken. Bekijk hieronder de reportage daarover uit "Het Journaal":

Video player inladen...