Video player inladen...

"Farmasector brengt oude medicijnen onder nieuwe naam op de markt met veel hogere prijs"

Zeven geneesmiddelen hebben de Belgische sociale zekerheid de voorbije jaren 120 miljoen euro gekost, terwijl ze voor 10 miljoen euro gemaakt hadden kunnen worden door apothekers. Dat blijkt uit een onderzoek van de krant Het Laatste Nieuws. De Apothekersbond APB en de Christelijke Mutualiteit vragen daarom meer overheidssteun voor zelfbereide geneesmiddelen.

Volgens de krant is het een gekende praktijk in de medische sector: oude geneesmiddelen die als nieuw verkocht worden tegen een prijs die tot tientallen keren hoger ligt dan strikt noodzakelijk. Vaak zijn dat bestaande medicijnen die ook voor andere, soms zeldzame, aandoeningen blijken te werken. Het ‘nieuwe’ middel wordt dan geregistreerd onder een andere naam en het farmabedrijf dient een aanvraag voor terugbetaling in.

Volgens apotheker Marc Dooms (KULeuven), die het onderzoek mee voerde voor Het Laatste Nieuws, is het een gemakkelijke manier om winst te maken. "Die firma’s doen quasi nooit dure, bijkomende onderzoeken omdat we voor die geneesmiddelen al lang weten hoe patiënten erop reageren", zegt Dooms in de krant. "Die onderzoeken zijn jaren geleden al gevoerd, vaak met gemeenschapsgeld."

De Apothekersbond APB en de Christelijke Mutualiteit (CM) pleiten voor nog meer overheidssteun voor zelfbereide geneesmiddelen. "We hebben voor een aantal medicijnen zo al een oplossing gevonden", zegt Lieven Zwaenepoel van de Apothekersbond. "Het is natuurlijk niet mogelijk voor elke zeldzame ziekte maar er zijn er een heel aantal waar het mogelijk is en waarbij het toch verrassend lang duurt voor er vooruitgang geboekt wordt."

Een van de betrokken farmabedrijven zet daar tegenover dat zijn geneesmiddelen, als het over kwaliteit gaat, niet op dezelfde lijn mogen gezet worden als medicijnen van apothekers. Flauwekul, reageert Zwaenepoel. "Er is natuurlijk een kwaliteitsverschil maar in verhouding tot de nood van de patiënten en de kost, is dat verwaarloosbaar. Dat is een vals argument."

Bekijk hieronder het verslag en het gesprek met Lieven Zwaenepoel in "Het Journaal":

Video player inladen...

Stefaan Fiers, directeur communicatie van Pharma.be, en Luc Van Gorp, voorzitter van de Christelijke Mutualiteiten, debatteren over de kwestie in "Terzake". Bekijk hieronder het volledige debat: 

Video player inladen...