Video player inladen...

Bevreemdende poppen van kunstenaars de Gruyter en Thys op de Biënnale van Venetië

MONDO CANE, zo heet de tentoonstelling van Jos de Gruyter en Harald Thys op de 58ste Biënnale van Venetië. De tentoonstelling is vanaf 11 mei te bewonderen in het Belgisch paviljoen, dat bevolkt wordt door een twintigtal poppen. In de centrale ruimte van het paviljoen zien we ambachtslieden: een messenslijper, een pizzamaker en een troubadour. De zijruimten van hat paviljoen worden afgesloten met traliewerk. Hier wonen de psychopaten, de gekken en de marginalen. De poppen zullen door middel van mechanieken repetitieve bewegingen uitvoeren.

Harald Thys kijkt met goede moed uit naar de tentoonstelling, maar ziet ook een mogelijk pijnpunt. “Mensen houden van spektakel, dus  ik denk dat ze wel geïntrigeerd zullen zijn. Maar tegelijkertijd is het ook heel onspectaculair, want die poppen gaan heel stuntelig bewegen en het gaat al snel een soort vieze repetitieve psychose worden. Ik denk zelfs voor sommigen afstotelijk, maar het is die mengeling van een soort donkere humor en afstotelijke intrigerende psychotische blikken, die belangrijk is voor ons.”

De printers geven ons de mogelijkheid om de gezichten tot in de kleinste details na te maken

Jos de Gruyter

De personages die opduiken in het werk van Jos en Harald zijn bijna altijd mensen die ze kennen. Dat is ook zo voor de poppen die ze voor MONDO CANE creëren. Die worden stuk voor stuk gemaakt door 3D-printers, die momenteel onafgebroken aan het printen zijn. "De printers geven ons de mogelijkheid de gezichten tot in de kleinste details na te maken," vult de Gruyter aan, "ook de onderdelen die de mechaniek van de poppen regelen. Je kan alles printen en dat geeft veel vrijheid en mogelijkheden om dingen uit te denken. Dat effect kan je niet krijgen als iemand de poppen boetseert."

Jos de Gruyter en Harald Thys

Jos de Gruyter en Harald Thys werken al 30 jaar samen. De wereld die ze creëren, of het nu om video, tekeningen, schilderijen, foto’s of in dit geval poppen gaat, draait vaak rond sociale en psychologische druk die verlammend is voor de mens. Ze creëren zo een heel eigen unieke wereld en door de eenvoud en authenticiteit van hun ideeën zijn ze erin geslaagd de Belgische en internationale kunstwereld ten volle te overtuigen.

Het woord zegt het zelf: biënnale. De wereldtentoonstelling in Venetië voor hedendaagse kunst wordt om de twee jaar gehouden. Afwisselend kiezen de Franstalige en de Vlaamse gemeenschappen wie ze het Belgisch paviljoen laten inrichten. Dit jaar koos de Federatie Wallonië-Brussel dus voor het kunstenaarsduo Jos de Gruyter en Harald Thys, onder leiding van curator Anne-Claire Schmitz. "De Biënnale van Venetië wordt nogal vaak beschouwd als een “ver-van-ons-bed-show", een evenement dat weinig voeling heeft met de artistieke en menselijke realiteit in eigen land," zegt Schmitz. "Daarom zal na de Biënnale in Venetië MONDO CANE nog op twee plekken in België te zien zijn, zodat ook het Belgisch publiek dat niet naar Venetië trekt, kan kennis maken met deze tentoonstelling."

Jos de Gruyter, Anne-Claire Schmitz en Harald Thys

Bekijk hieronder de reportage van "Het Journaal":

Video player inladen...