Brussels festival viert Egyptische film: "Vol diversiteit, energie en goesting"

Sinds deze week loopt in Cinema Galeries in hartje Brussel de filmexpo L'heure d'hiver. Deze editie, die nog loopt tot eind februari, staat volledig in het teken van Caïro en de Egyptische cinema. De lokale filmscene werd altijd sterk beinvloed door grote historische gebeurtenissen, denk maar aan de Arabische Lente, maar ook vandaag blijven films een barometer voor wat er in het land gebeurt.

Egypte was al sinds de jaren '20 en '30 een boegbeeld voor de filmindustrie. Het land bleef ook een grote speler in de jaren '50 en begin jaren '60: "The night of counting the years", "Cairo station" en "The postman" waren films die tot ver buiten het Midden-Oosten een enthousiast publiek vonden.

In de jaren '70 en '80 was de output commerciëler en vaak minder interessant. Maar in de jaren '90 wordt het aanbod weer artistieker -- én relevanter, weet Ruth Vandewalle, een Vlaamse correspondente en arabiste die sinds 2009 in Caïro woont: "Vandaag de dag zijn films in Egypte een reflectie van de maatschappij, en dat is vooral wat L'heure d'hiver wil tonen."

(lees verder onder de foto)

De Egyptische film is heel divers. Alle sociale klassen, mannen en vrouwen: iedereen wordt vertegenwoordigd in het aanbod

Grote energie

Vandewalle maakt sinds de Arabische Lente van 2011 nieuwsreportages voor internationale media. Op het festival is ze deze week te gast en komt ze meer vertellen over de toestand in de hoofdstad, en over de Egyptische film. "Tegenwoordig kan iedereen films maken, er zijn zoveel verschillende verhalen, zoveel mensen, er heerst een grote energie en goesting om iets te vertellen," aldus Vandewalle.

De opener van L'heure d'hiver was woensdagavond "In the last days of the city". De film van Tamer El Said gaat over een jonge filmmaker, Khalid, die een portret wil schetsen van zijn thuisstad Caïro. Maar dat loopt niet van een leien dakje gezien zijn haat-liefde relatie met de stad. In feite is Caïro het hoofdpersonage van de film. "Na de Arabische Lente en het aan de macht komen van president Sisi zijn prenten als deze een toonbeeld geworden van hun samenleving," vindt Vandewalle. "De film zou normaal vertoond worden op het Cairo International Film Festival in 2016, maar werd toen gebannen waardoor niemand in Egypte de film te zien kreeg."

(lees verder onder de trailer)

Video player inladen ...

Dynamische mozaïek

Het festival biedt verder een rijk aanbod aan films aan. Titels als "Amal", "The trials of spring" en "ANA ANA" tonen de Januarirevolutue door de ogen van de Egyptische vrouw. Ook wordt aandacht besteed aan jonge filmmakers: de expo vertoont een reeks kortfilms in de context van censuur en intimidatie.

Zegt Vandewalle: "Die diversiteit vind ik heel positief. Welke sociale klasse dan ook, of je man of vrouw bent: iedereen wordt vertegenwoordigd in het aanbod. Caïro is een 'city out of control' maar er zit een logica achter, het is een dynamische mozaïek."

De filmexpo L'heure d'hiver loop nog tot en met 25 februari in de Cinema Galeries in Brussel.