Video player inladen ...

Helft van de treinen heeft meer dan een minuut vertraging: "Wij verwachten beter"

De helft van de Belgische treinen rijdt met meer dan een minuut vertraging. Dat blijkt uit interne cijfers van Infrabel die lekten in De Tijd en aan VRT NWS. Tijdens spitsuren daalt die stiptheid verder naar 40 procent. Vanmiddag moeten de bestuursleden van de NMBS en Infrabel de slechte cijfers verantwoorden in de Kamercommissie Infrastructuur. 

87,2 procent van de treinen rijdt met minder dan 6 minuten vertraging. Dat zijn de officiële cijfers die NMBS en Infrabel naar buiten brachten over de stiptheid van de treinen in 2018. Maar uit interne documenten van Infrabel blijkt nu dat slechts de helft (49,1 procent) van de treinen stipt rijdt wanneer de strengere norm van één minuut vertraging wordt gehanteerd. 

Tijdens spitsuren zijn die cijfers nog slechter. In de ochtendspits tussen 6 en 9 uur komt 40,7 procent van de treinen op tijd, rekening houdend met de strenge norm van één minuut vertraging. De avondspits tussen 16 en 19 uur ziet gelijkaardige cijfers met 39,7 procent stipte treinen. In weekends en daluren stijgt de stiptheid wel boven de 50 procent. Op zowat alle vlakken zijn die cijfers minder goed dan in 2017.

Lange termijn

"Wij verwachten beter", zegt mobiliteitsspecialist en parlementslid voor CD&V Jef Van den Bergh in "De ochtend" op Radio 1. Deze namiddag moeten de CEO's van NMBS Sophie Dutordoir en van Infrabel Luc Lallemand de cijfers verantwoorden in de Kamercommissie Infrastructuur. "We moeten te weten komen hoe het beter zou kunnen en of daar van de overheid iets voor nodig is", zegt Van den Bergh. "Wat we vandaag missen is een beleidskader op lange termijn." 

"Al meer dan tien jaar zit ik in het parlement en volg ik de NMBS. Doorheen de jaren zijn er al talloze "stiptheidsactieplannen" geweest. Ik herinner mij een groot actieplan in 2009-2010 met 123 actiepunten op zeven domeinen. Dan is er in 2012-2013 nog een actieplan geweest. Later ging het even beter, maar dat valt nu opnieuw terug", aldus Van den Bergh.

Spoorlopers

Vaak verwijzen NMBS en Infrabel naar derden voor de vertraging: spoorlopers en anderen die problemen veroorzaken. Hun impact op de stiptheid van de treinen steeg de afgelopen jaren. "Doorheen de jaren lijkt die groep wat te groeien", geeft ook Van den Bergh toe, "maar tegenover 2017 blijft dat op hetzelfde niveau. CEO's moeten ook naar hun eigen winkel kijken." 

Welke norm of welke cijfers ook worden gebruikt, één zaak is duidelijk: de stiptheid is niet goed en moet beter.

Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel

Infrabel is dat alvast van plan. "Welke norm of welke cijfers ook worden gebruikt, één zaak is duidelijk: de stiptheid is niet goed en moet beter", zegt woordvoerder van Infrabel Frédéric Petit. "Daar moeten we keihard aan blijven samenwerken, zowel Infrabel als NMBS. De reiziger heeft daar recht op. December en de eerste weken van januari zijn al bemoedigend. We moeten die weg nu verder inslaan."

Bekijk het volledige interview met Jef Van den Bergh in "De ochtend":

Video player inladen ...

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen ...