Video player inladen ...

Nieuw manifest vraagt betere begeleiding leerkrachten: "Pedagogische studiedag is niet genoeg"

In een manifest vragen universiteiten, hogescholen en ouderverenigingen de volgende regering om het lerarentekort aan te pakken en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Dat kan volgens hen door te investeren in een goeie begeleiding van startende én ervaren leraren in de klas. Enkele pedagogische studiedagen zijn daarvoor niet genoeg, zo luidt het.

Houd de starter

Het manifest vertrekt van een drietrapsraket. De eerste stap is jonge, startende leerkrachten in het onderwijs houden. Nu haken ze vaak na een paar jaar weer af. De ondertekenaars bepleiten een warm onthaal en steun door de collega’s voor de starters. En ook een realistische opdracht waarin elk zijn talent voluit kan uitspelen. 

Geef leraren de kans om de hele loopbaan lang bij te leren

Maar ook wie nu al als leraar aan de slag is, moet tijdens zijn hele loopbaan de kans krijgen om nieuwe wetenschappelijke inzichten over onderwijs in de praktijk te brengen. Daarbij  moeten leraren ook in de klas door experten begeleid worden. Met een paar pedagogische studiedagen per jaar komen we er niet meer, zegt Johan De Wilde van Hogeschool Odisee, en initiatiefnemer van het manifest. 

“Het idee dat leerkrachten afgestudeerd zijn en dan voor de rest van hun leven jaarlijks een pedagogische studiedag zouden volgen en dan heel hun leven kwaliteit moeten bieden, dat gaat niet werken. De wereld verandert, zij moeten ook verder professionaliseren en daar is meer voor nodig dan een aantal pedagogische studiedagen.”

Laat kinderen en jongeren de leerwinst plukken

Leraren die goed starten, leren snel bij en maken hun school beter, zo menen de ondertekenaars van het manifest. We beseffen dat dergelijke begeleidingstrajecten voor leraren veel geld gaan kosten, zegt Johan De Wilde, maar het is de investering zeker waard. 

“Als je ziet dat we nu maar 13,2 miljoen per jaar investeren in de professionalisering van leerkrachten, dan is dat ongeveer een duizendste van wat er naar onderwijs gaat. Dat is schromelijk te weinig.”

Het volledige manifest vindt u hier.

Bekijk de reportage uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen ...