Video player inladen ...

Waarom is de batterij van uw smartphone of elektrische fiets sneller leeg bij vrieskou?

Misschien is het u al opgevallen? Als het koud is, loopt de batterij van de smartphone of elektrische fiets snel leeg. Die batterij is namelijk gemaakt van lithium-ion, een chemische samenstelling die heel gevoelig is voor extreme temperaturen. Daarnaast heeft de vrieskou ook een effect op de werking van de processor van uw smartphone. Kan u daar iets aan doen?

Nu het een paar dagen vriest, krijgen sommigen hun wagen niet aan de praat omdat de batterij leeg is. Grote boosdoener is de vrieskou. Maar ook de batterij van onze smartphone of elektrische fiets is gevoelig voor de koude temperatuur. "Een batterij van een smartphone raakt niet leeg, het is de chemische reactie in de batterij die niet optimaal werkt", zegt Isabelle Roels van Samsung.

Ionen bewegen minder snel

"In een smartphonebatterij vindt een chemische reactie plaats", legt Philippe Verreecken uit, batterijspecialist van Imec. "De moderne batterijen die tegenwoordig in smartphones en elektrische fietsen zitten, zijn gemaakt van lithium-ion. Door een uitwisseling van ionen en elektronen tussen kathode en anode, met daartussen een elektrolyt, krijg je stroom. Door de vrieskou gaan de ionen minder snel bewegen, waardoor de geleiding vertraagt." Gevolg: de batterij werkt minder goed.

"In tegenstelling tot een autobatterij, die met loodzuur werkt, loopt een smartphonebatterij niet leeg. Je krijgt gewoon minder geleiding, waardoor de chemische reactie vertraagt. Trouwens, lithium-ion batterijen hebben een heel lange levensduur", aldus Verreecken.

Volgens hem is ook dit de reden waarom de batterij van een smartphone plots van dertig naar nul procent gaat. "In een smartphone zitten heel wat componenten die ook bij vrieskou stroom nodig hebben. Dus kan het zijn dat een batterij plots niet meer werkt."

Lees verder onder de foto.

"Neem je batterij mee naar binnen"

Naast de smartphone beschikt ook de elektrische fiets over een lithium-ion-batterij. Maar terwijl de smartphone meestal in onze broekzak of handtas zit, staat de elektrische fiets soms in een koude garage. Volgens Verreecken is dat makkelijk op te lossen: "Als het enigzins kan, raad ik aan om de batterij los te koppelen en mee te nemen naar binnen. Want als je met een koude batterij vertrekt, zal het langer duren tot die optimaal werkt."

Roels vindt dat we vooral ons gezond verstand moeten gebruiken. "Probeer een smartphone zo lang mogelijk in je broekzak te houden. Want een batterij werkt het best bij kamertemperatuur."

Verreecken is het daarmee eens. "Maar zodra de temperatuur zakt, heeft dat een effect op de werking. Bij een minimumtemperatuur van -20 graden zal de batterij niet meer werken." Dit geldt ook voor hoge temperatuur. Volgens Verreecken ligt de maximumtemperatuur van een lithium-batterij bij 60 graden. Daarboven kunnen er gassen vrijkomen en is de kans op ontploffing groot.

Verreecken raadt ook af om de smartphone buiten op te laden. Het zal niet alleen heel lang duren voor de batterij is opgeladen, ze zal ook niet goed werken.

Bekijk hieronder de reportage van "Het Journaal":

Video player inladen ...