Bankswitching doet 70.000 mensen van bank veranderen

Eén jaar na de invoering van de bankswitch zijn zo'n 70.000 mensen van bank veranderd. Dat zegt Febelfin in "De inspecteur" op Radio 2. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2017, de periode voor die bankoverstapdienst bestond. Door één overstapformulier te ondertekenen bij je oude bank, kan je overschakelen naar een nieuwe bank. Het systeem slaat duidelijk aan maar niet elke switch verloopt even vlot.

Switch verloopt niet altijd even vlot

Bankswitching betekent letterlijk veranderen van bank. Sinds 1 februari volstaat het om één overstapformulier te ondertekenen bij je oude bank. Dat kan in een kantoor of online. Eens je dat gedaan hebt, gaat de rest vanzelf. Binnen de 10 werkdagen worden je zichtrekening en betalingen overgezet naar je nieuwe bank. 

Je vorige zichtrekening wordt vereffend en het saldo wordt overgezet naar je nieuwe bank. Ook je bestendige opdrachten en je domiciliëringen worden verplaatst naar die nieuwe bank. De opdrachtgevers van terugkerende overschrijvingen en de schuldeisers van domiciliëringen worden ook ingelicht dat je een ander rekeningnummer hebt. En tot slot wordt ook je oude betaalkaart geschrapt bij je vorige bank. 

De gebruiksvriendelijkheid van het systeem trekt veel klanten over de streep. Maar in de praktijk ondervinden veel mensen problemen met de overdracht van domiciliëringen. 

Bedrijven moeten gegevens sneller verwerken 

Volgens Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector, verloopt bankswitching over het algemeen vlot. Maar de verandering van domiciliëringen blijft ook een jaar na de lancering een pijnpunt. 

"Om een bankoverstap te laten slagen, rekenen we ook op de medewerking van tegenpartijen. Wanneer een klant van bank verandert, moeten ook zijn schuldeisers met domiciliëringen en terugkerende betalingen de nieuwe betaalgegevens gebruiken. En dat gebeurt niet altijd tijdig. We roepen tegenpartijen ook op om die gegevens sneller aan te passen."

Febelfin vindt het jammer dat bedrijven niet alle functionaliteiten van bankswitching volledig benutten. De overgrote meerderheid van de bedrijven kiest ervoor om de meldingen van de dienst bankswitching via de post te ontvangen. Die zijn een paar dagen onderweg waardoor bedrijven nog minder tijd hebben om de gegevens te veranderen. Nochtans heeft dat digitale platform alleen maar voordelen.

Gouden tip!

Wil je veranderen van bank? Bereid de overstap goed voor zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Maak zelf een lijst van je maandelijkse betalingsopdrachten en vaste inkomsten. Zo kun je na een maand nakijken of alles via je nieuwe rekening verloopt. Stel dat er toch een overdracht niet verloopt zoals gepland dan kan je die er snel uitpikken!

Als je overstapt, krijg je van de dienst bankswitching ook een brief waarin duidelijk vermeld staat welke domiciliëringen en overschrijvingen overgezet worden. In die brief staan ook de verplichtingen van de bedrijven vermeld. Als je merkt dat er een betaling niet in orde komt, moet je rechtstreeks contact opnemen met dat bedrijf of die instantie. Je stuurt dan best ook een kopie op van die lijst om je vraag kracht bij te zetten.

Meer informatie?

Op de website van de bankswitch vind je meer informatie. En je kan er ook de volledige brochure nalezen.