Nicolas Maeterlinck

Onverkoopbare diesels kosten dealers én leaserijders veel geld

Tweedehandse dieselauto’s raken in België amper nog verkocht. Dat blijkt uit cijfers van dataspecialist Gocar Data. De vele quasi onverkoopbare diesels kosten autoverkopers handenvol geld. Maar ook de leaserijder wordt op kosten gejaagd doordat de restwaarde van diesels de dieperik in gaat.

Wie de afgelopen twee jaren zijn oude diesel wilde overlaten aan een autoverkoper heeft het al gemerkt: ze staan niet bepaald te springen om uw oude vierwieler over te nemen. De kans dat hij uw oude kar niet meer met een mooie winst verkocht krijgt, is namelijk groot. Dat blijkt nu ook uit cijfers van dataspecialist Gocar Data.

Uit hun onderzoek op tig tweedehandssites blijkt dat ruim 34.000 auto’s, omgerekend bijna 30 procent van de tweedehandswagens die op dit moment te koop staan, al meer dan vier maanden wachten op een nieuwe eigenaar. Verkopers mikken er doorgaans op om een auto binnen de twee maanden te verkopen.

Die nieuwe eigenaren zijn in België moeilijk te vinden door de gestegen verkeersbelastingen op diesels, hogere dieselprijzen én het vooruitzicht dat je de komende jaren met je oude dieselverbrander de centrums van verschillende steden niet meer in mag.

Hoge kosten

Dat een auto niet verkocht raakt, kost autoverkopers handenvol geld. Een auto stockeren en onderhouden kost de verkoper gemiddeld zo’n 7 euro per dag. Na vier maanden loopt dat dus naar kosten van 840 euro. En op de plaats die een oude, onverkochte diesel inneemt bij de verkoper kan hij geen benzineauto zetten, die hoogstwaarschijnlijk sneller een nieuwe eigenaar zal vinden.

Doordat oude leasingdiesels nu aan lage prijzen op de tweedehandsmarkt worden gedumpt, worden ook leaserijders op kosten gejaagd. “Dat is logisch”, zegt Marc Gros van Gocar Data. “Want de kosten voor leasing worden onder andere berekend door het verschil te maken tussen de aankoopprijs en de geschatte restwaarde van de auto op het einde van het contract."

"Hoe lager die restwaarde is, hoe hoger de afschrijving op de auto is en hoe hoger het maandelijkse bedrag dat de leaserijder maandelijks moet betalen”, besluit Gros. Volgens de krant De Tijd liggen de leaseprijzen hierdoor nu 2 à 4 procent hoger dan vorig jaar.