De fratsen van Loeki vrolijkten jarenlang de reclame op.

Asjemenou: maakt Loeki de Leeuw zijn comeback op tv?

Een petitie om de bekende pop Loeki de Leeuw opnieuw op de buis te krijgen, heeft in Nederland op een dag tijd de beoogde 10.000 handtekeningen gehaald. Bij 10.000 handtekeningen is de Ster (Stichting Etherreclame) immers bereid om een gesprek aan te gaan. Dat had een Ster-medewerker gisteren op NPO Radio 2 nog beloofd. 

De Ster is de organisatie die de reclame(zendtijd) verkoopt bij de Nederlandse publieke omroep. Het ludieke poppetje Loeki de Leeuw was tussen 1972 en 2004 te zien tussen de reclames om de boel op te vrolijken. Vaak ging er in de filmpjes iets mis waarbij Loeki telkens "asjemenou" riep. In totaal zijn er meer dan 7.000 filmpjes rond Loeki gemaakt. De Ster stopte met de filmpjes, omdat het te duur werd om ze te maken.

De petitie is een initiatief van Radio 2-dj's Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte. Zij vinden de afwezigheid van Loeki op televisie een groot gemis en pleitten in hun show voor een terugkeer. Bij de Ster bleven ze niet doof voor de oproep. Een medewerker beloofde dat er bij 10.000 handtekeningen in ieder geval over een terugkeer gepraat gaat worden.

De charme van de Loeki-filmpjes

Loeki was een idee van Joop Geesink die in 1984 overleed. Zijn dochter Louise nam het werk over. Zij is blij met de petitie, en steekt dat niet weg in het Algemeen Dagblad. Al heeft ze één bedenking, mocht Loeki daadwerkelijk zijn comeback maken: "Als ze de filmpjes met een computer maken, zal ik mijn hakken niet in het zand zetten, maar... dat het met mensenhanden werd vervaardigd waardoor het allemaal niet zo perfect oogt, vind ik juist belangrijk voor de charme."

De beelden met Loeki kwamen vroeger tot stand met de tijdrovende stopmotion-techniek waarbij beweging voor beweging wordt gefotografeerd om ze vervolgens achter elkaar af te spelen. Met de huidige technologieën zou dat allemaal veel sneller kunnen. 

Uren werk voor een animatiefilmpje van een paar seconden: