Video player inladen ...

Supermarkten verkopen steeds meer biologische en vegetarische producten

We kopen steeds vaker producten met een kleinere ecologische voetafdruk. Sojamelk, vegetarische producten en bio zitten sterk in de lift. Supermarkten noteren stijgingen tot 40 procent. Dat blijkt uit een rondvraag van "De zevende dag". Die trend zal zich dit jaar verder voortzetten, denken de supermarkten.

Supermarktketen Delhaize verkocht 2018 tien procent meer bioproducten dan het jaar voordien. Vegetarische producten gingen 15 procent vaker over de toonbank en plantaardige producten zoals sojamelk werden 30 procent vaker verkocht.

"De stijging is al meerdere jaren bezig, maar in 2018 hebben we echt een stroomversnelling gezien", zegt Roel Dekelver van Delhaize. "Onze klantendienst wordt steeds vaker gecontacteerd door mensen die vragen hebben over de herkomst van producten. Ze willen biologische producten met een kleinere ecologische voetafdruk."

Ook bij concurrent Carrefour zien ze deze trend. Daar gingen biologische producten in 2018 zelfs 40 procent vaker de deur uit. "Dat komt ook omdat we het aanbod sterk uitgebreid hebben", zegt Baptiste Van Outryve van Carrefour. "Maar het valt niet te ontkennen dat er een steeds grotere vraag is."

"De tijd dat slechts een kleine groep mensen vegetarisch of veganistisch at ligt echt wel achter ons", aldus Dekelver. "In steeds meer gezinnen komt op z'n minst af en toe geen vlees op tafel."

Supermarkten proberen ook de hoeveelheid plastic terug te dringen, maar ondanks de inspanningen is het overgrote deel van de producten nog steeds met plastic ingepakt. "We weten dat we nog een weg te gaan hebben", zegt Dekelver. "Maar stukje bij beetje proberen we onze impact op het milieu te verminderen."

Bekijk hier het fragment uit “Het Journaal”:

Video player inladen ...