Video player inladen ...

Minder citytrips, miljonairs tot 80% belasten en vóórstander van kernenergie: econoom Paul De Grauwe over het klimaat

Net als N-VA-voorzitter Bart De Wever gisteren houdt ook professor Paul De Grauwe  (London School of Economics) een pleidooi voor kernenergie in de krant De Zondag. "Ik ben voorstander, vanuit milieuoverwegingen. Kernenergie stoot geen CO2 uit." In datzelfde interview noemt hij, na zijn eerdere kritiek op vliegreizen in "De afspraak op vrijdag", ook minder citytrips "een noodzakelijk kwaad" en wil hij dat miljonairs voor "70 tot 80 procent" belast worden. Of hoe De Grauwe het klimaatbeleid zou aanpakken.

Terwijl econoom Paul De Grauwe (72) in deze tijden honderd en één vragen krijgt over de brexit, heeft hij ook een duidelijke mening over het klimaat en het beleid daaromtrent. Hij benadrukt dat hij aan de kant staat van alle "klimaatspijbelaars". "Klimaat moet prioriteit nummer één zijn. We moeten nú handelen, maar doen dat niet. Zo riskeren we écht een onbewoonbare planeet. Dat jonge mensen die boodschap brengen op straat, vind ik fantastisch. De volwassenen mogen wakker geschud worden."

"De negatieve reacties op de "klimaatspijbelaars" op sociale media vindt De Grauwe ronduit "zure reacties van bange, blanke mannen". "Nee, we moeten jongeren niet vragen naar oplossingen. Dat is aan de volwassenen", klinkt het.

Ik zie religieus fanatisme over kernenergie. Wie er nog maar over nadenkt, wordt als ketter beschouwd

De Grauwe stelt ook enkele oplossingen voor. Zo is hij voorstander van kernenergie. "Je moet eens kijken naar de omschakeling in Duitsland. Om kernenergie te vervangen, stoken ze daar meer bruine kolen. Dat is toch waanzinnig? Ik ben natuurlijk voorstander van hernieuwbare energie. Maar het aanbod daarvan is vandaag onvoldoende om de vraag te dekken."

Het hele debat rond kernenergie maakt De Grauwe zelfs boos. "Ik zie religieus fanatisme over kernenergie. Wie er nog maar over nadenkt, wordt als ketter beschouwd. Opnieuw fossiele brandstoffen? Waarom niet eens minstens nadenken over de kosten en baten van kernenergie?" 

Bekijk de reactie van Paul De Grauwe in "Het Journaal" hier:

Video player inladen ...

Hop, het vliegtuig op voor 30 (of 300) euro

Het basisprincipe van De Grauwe is en blijft: de vervuiler betaalt. Ook als het gaat over vliegtuigverkeer. "We moeten eerlijk durven zijn. Vandaag wordt er te veel gevlogen omdat dat te goedkoop is. Als je voor elke maatregel het argument van de happy few aanhaalt, dan kan je geen gedegen klimaatbeleid ontwikkelen. Je móet die prijzen aanpakken. En ja, wellicht zullen mensen minder citytrips boeken. Dat kan een noodzakelijk kwaad zijn."

'Ik ken hier een Poolse vrouw die geregeld voor een weekend naar Warschau vliegt aan 30 euro. Dat is absurd. Dat ticket weerspiegelt niet de ware kostprijs om te vliegen. Als de échte kost voor een vlucht 300 euro bedraagt -uitstoot inbegrepen- dan moet 300 euro aangerekend worden. De politiek kan extra taksen opleggen aan vliegtuigmaatschappijen." 

Naar een belastingverschuiving

De Grauwe pleit verder voor een verschuiving van de belastingdruk om ervoor te zorgen dat lagere en middeninkomens niet het slachtoffer worden van een ander klimaatbeleid.

"Alle inkomsten boven één miljoen euro zouden aan 70 of zelfs 80 procent moeten belast worden. Laat ons eerlijk zijn: die miljonairs hebben ook veel te veel politieke invloed. Vindt u het normaal dat de erfgenamen van Albert Frère niet belast worden? Dat kan toch niet? Dat ondermijnt zelfs onze democratie." Over bedrijfswagens is De Grauwe dan weer kort en bondig: "Schaf de voordelen af. Geef de mensen meer loon in de plaats." 

Het volledige interview kan u hier lezen. De Grauwe verdedigde deze week in "De afspraak op vrijdag" ook al zijn klimaatstandpunt. Die video kan u hieronder bekijken.

Deze Video is niet meer beschikbaar. Waarom?