Video player inladen ...

Wat met de bedrijfswagens: vergroenen of verminderen?

Hoe kunnen we bedrijfswagens verzoenen met het indijken van  vervuilende uitstoot en het verminderen van de files? Kan dat door het vergroenen van de wagens of moeten we het aantal wagens gewoon verminderen? Egbert Lachaert, Kamerlid van Open VLD pleit in "De wereld vandaag op Radio 1" voor de eerste optie, Joris Vandenbroucke, SP.A-fractieleider in het Vlaams Parlement, voor de tweede.

Open VLD heeft een wetsvoorstel klaar om de bedrijfswagens in een periode van tien jaar te vergroenen. "Vandaag zijn er 700.000 bedrijfswagens en het ziet er niet naar uit dat die onmiddellijk gaan verdwijnen. Als je dat park dan toch hebt, laat het ons dan inzetten om de luchtkwaliteit te verbeteren. Met een traject over tien jaar willen we die auto's CO2-neutraal maken", zegt Lachaert. Op die manier verliezen noch de werkgever, noch de werknemer aan het systeem.

"Ik heb niets tegen het vergroenen van het autopark, maar dit is een druppel op een hete plaat", reageert Vandenbroucke. "In dit land zijn er twee records die elk jaar gebroken worden. Dat zijn het aantal bedrijfswagens op de weg en het aantal files, en die zijn duidelijk aan elkaar gelinkt. Die situatie is niet langer houdbaar en zeker geen tien jaar, zoals mijnheer Lachaert voorstelt."

(Lees voort onder foto)

Lachaert (links) en Vandenbroucke.

Twee pijlers

Om het aantal bedrijfswagen naar omlaag te halen wil Vandenbroucke op twee pijlers inzetten. "Wij moeten ervoor zorgen dat het voor werkgevers interessanter wordt om mensen te verlonen in euro's in plaats van in auto's. Daarvoor moeten de lasten op arbeid drastisch naar beneden.  Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat er meer en betere alternatieven zijn."

Lachaert voert aan dat mensen de wagen nodig hebben om hun werk uit te oefenen. "Een thuisverpleegkundige of een handelsvertegenwoordiger gaat dat in ons verkaveld Vlaanderen nooit kunnen doen met het openbaar vervoer. Als je die wagens afpakt, breek je bovendien in op het loon van die werknemers. Dat gaat hen 200 tot 300 euro netto loon per maand kosten."

"Er zijn inderdaad mensen die de wagen nodig hebben om hun job te doen, maar vandaag worden er mensen uitbetaald in auto's, alhoewel ze die niet nodig hebben om hun job te doen", zegt Vandenbroucke. "Mensen die een kantoorfunctie hebben in een goed bereikbare centrumstad hebben die wagen in principe niet nodig. Ik pleit er niet voor om die wagen zomaar af te pakken, maar om er loon voor in de plaats te geven."

Een dergelijke systeem, cash voor car, bestaat al, maar kent vandaag maar een zeer beperkt succes. Lachaert zegt dat de regeling versoepeld zal worden, zo dat meer mensen erin kunnen stappen. Voorts verwacht hij veel van het mobiliteitsbudget dat in de steigers staat en waarbij werknemers een bepaald bedrag krijgen waarmee ze hun vervoer kunnen bekostigen. Dat kan dan gaan om een bedrijfswagen, maar ook om een abonnement op het openbaar vervoer of een elektrische fiets.

Beluister hier het hele debat tussen Lachaert en Vandenbroucke in "De wereld vandaag":

Aantal bedrijfswagens blijft stijgen, bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen ...