"Wintersolden waren geen succes", zegt Mode Unie

De wintersolden, die nog lopen tot donderdag 31 januari, zijn geen succes geweest, zo stelt Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel. Gemiddeld verkochten zelfstandige modehandelaars 7 procent minder solden in vergelijking met de wintersolden van januari 2018. Belangrijkste oorzaak is volgens de modehandelaars het warme winterweer.

 "Het warme winterweer deed in geen geval goed aan de verkoop", aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. "Naast dit moet echter ook rekening gehouden worden met het veranderende aankoopgedrag van de consument en met het feit dat modewinkeliers minder aankochten en dat er hierdoor minder stock was."

Volgens de federatie geeft 57 procent van de modewinkeliers aan dat ze dit winterseizoen minder hebben verkocht dan vorig jaar. Daarnaast stelt 34 procent evenveel en 9 procent beter verkocht te hebben. Gemiddeld blijft er nog 25 procent stock in de winkel hangen op het einde van de solden, of 2 procent meer dan na afloop van de wintersolden vorig jaar. Die cijfers komen uit een rondvraag van het onderzoeksbureau Marketing Development bij 840 zelfstandige modehandelaars, in opdracht van Mode Unie.

De belangrijkste oorzaak van de mindere verkoop is volgens de handelaars het warme winterweer. Het merendeel geeft ook aan minder stukken en minder merken te hebben aangekocht in vergelijking met het winterseizoen van 2017.

Jongeren

Volgens Mode Unie geeft 77 procent van de moderetailers ook aan dat jongeren anders aankopen. "Zo valt op dat jongeren minder gericht zijn op het kopen van kwaliteitsvolle stukken en voor wat lingerie, nacht- en badkleding betreft veel online kopen", aldus de federatie. "Met 35.000 jonge klimaatspijbelaars die betogen voor een beter klimaatbeleid, hoopt Mode Unie dat de betogers hun gedachten voor het milieu omzetten in een passend en doordacht aankoopbeleid. Duurzame en kwaliteitsvolle kledij in de fysieke winkel kopen is immers een pak beter voor het milieu dan het meermaals per jaar wisselen van de kleerkast met fast fashion die online - en veelal in het buitenland - gekocht wordt en op die manier een lange, vervuilende weg moet afleggen via het wegvervoer."