Video player inladen ...

Europese Commissie tikt Facebook, Google en Twitter op de vingers: "Meer dan waterpistolen inzetten tegen fake news"

Sociale mediaplatformen dienden hun eerste maandelijks rapport in bij de Europese Commissie waarin ze tonen hoe ze desinformatie actief bestrijden. Eurocommissaris voor Veiligheidsunie Julian King zegt dat de platformen stappen ondernemen, maar dat meer en snellere actie nodig is.

Vorig jaar stemden sociale mediaplatformen (Facebook en Twitter) en internetbrowsers (Google en Mozilla) in overleg met de Europese Commissie in met een vrijwillige gedragscode om desinformatie tegen te gaan. De Commissie wil dat de Europese parlementsverkiezingen op 26 mei eerlijk verlopen en dat "fake news" bestreden wordt.

De informatie die de internetreuzen delen is te selectief en ondoorzichtig

Julian King, eurocommissaris voor Veiligheidsunie

Vanaf nu tot en met mei zullen de internetreuzen maandelijks rapporteren over welke stappen ze effectief zetten in die strijd. Eurocommissaris voor Veiligheidsunie Julian King zegt dat ze stappen zetten, maar dat ze meer moeten doen. "We bedanken de bedrijven voor hun inzet, maar de informatie die ze delen is nog te selectief en ondoorzichtig. Er is op alle vlakken transparantie nodig", aldus King.

(lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Uit het rapport blijkt dat Facebook factcheckers inzet in zeven EU-landen. "Dat is goed nieuws, maar ze moeten het in elk land van de EU doen", zegt eurocommissaris King. Hij klaagt ook aan dat onderzoekers van de Commissie geen inzage krijgt in essentiële data van Facebook.

Facebook kondigde maandag al aan dat de sociale netwerksite tegen eind maart een disclaimer zal lanceren die duidelijk maakt wie heeft betaald voor politieke publiciteit. Ook Google neemt stappen om surfers meer informatie aan te reiken over politieke advertenties, maar de Commissie stelt vast dat bepaalde instrumenten slechts in een aantal lidstaten beschikbaar zijn. Ook van Twitter en Mozilla wordt nog meer verwacht. 

De versterkte samenwerking met de internetgiganten is slechts een van de maatregelen die de Commissie in de steigers heeft gezet in de aanloop naar de Europese verkiezingen. Europa gaat dit jaar dubbel zoveel geld uitgeven voor de screening van 'fake news'. Ook wordt een snel waarschuwingssysteem op poten gezet om de nationale overheden permanent te informeren over nieuwe dreigingen. 

Bekijk hier de volledige analyse van de rapporten door eurocommissaris voor Veiligheidsunie Julian King:

Video player inladen ...