Copyright: Sijmen Hendriks

Verkeersinstituut Vias: "Medicijnen veroorzaken ongelukken, pictogrammen op verpakking nodig"

Vias, het instituut voor verkeersveiligheid, wil pictogrammen op medicijnen die de gebruikers informeren over het effect ervan op hun rijgedrag. Volgens Vias heeft zowat 4 procent van de ongevallen te maken met de inname van geneesmiddelen. 

Een mens staat er niet bij stil, maar geneesmiddelen hebben een invloed op het rijgedrag. Daarom wil verkeersinstituut Vias dat er zo snel mogelijk pictogrammen - met verschillende kleuren - komen op de verpakkingen van medicijnen.

"Artsen, apothekers én gebruikers hebben vaak te weinig aandacht voor het probleem", zegt woordvoerder Stef Willems aan VRT NWS. "Het effect verschilt van geneesmiddel tot geneesmiddel en van persoon tot persoon, maar het kan bij momenten dezelfde effecten hebben als rijden met te veel alcohol in je bloed. Daardoor kan je reactie- en coördinatievermogen verminderen. En dat leidt tot ongevallen."

Wat moet er dan gebeuren? "We vragen een aanduiding met kleuren op de verpakkingen. Die kleuren geven dan aan in welke mate het medicijn een effect heeft. Groen wijst aan dat er geen effect is, rood staat dan voor een medicijn dat een ernstige impact op je rijvaardigheid kan hebben."

Gevaarlijk? Slaapmiddelen, kalmeermiddelen, antidepressiva, middeltjes tegen allergieën, oogdruppels...
Stef Willems, Vias

Die "impact" is niet min. Vias zegt dat sommmige geneesmiddelen evenveel effect hebben als 0,5 tot 0,8 promille alcohol in het bloed, wat strafbaar hoog is. "Je kan toch zeggen dat 3 à 4 procent van de ongevallen gelinkt zijn aan medicijnen", zegt Willems. 

Welke geneesmiddelen zijn gevaarlijk? "Meestal de zogenoemde benzodiazepines, dat zijn slaapmiddelen, kalmeermiddelen en middelen tegen epilepsie. Maar ook pijnstillers, waarin bijvoorbeeld codeïne zit. Het kan net zo goed gaan over antidepressiva, antipsychotica, maar ook oogdruppels en middeltjes tegen allergieën."

Nog volgens Vias rijdt 6 procent van de Belgen minstens één keer per maand onder invloed van kalmeer- of slaapmiddelen. Het gaat dan vooral over bestuurders jonger dan 35 jaar, en dat zijn vooral mannen.