Video player inladen ...

Strengere regels moeten vanaf vandaag willekeurig achter­laten van deelsteps in Brussel voorkomen

Aanbieders van deelvoertuigen zoals deelfietsen en –steps moeten vanaf vandaag in Brussel verplicht een vergunning hebben. De hervorming moet een einde maken aan de hinder, die door het willekeurig achterlaten van de steps wordt veroorzaakt. Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) verwelkomt de nieuwe vervoersvormen, maar wil dat het ordentelijk blijft. Ook in Antwerpen zijn deelvoertuigen populair, maar daar is nog geen sprake van een plan.

Bedrijven als Lime, Bird en Flash gaan nauw samenwerken met de overheid, om een optimale dienstverlening zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Voordien waren er geregeld klachten over de plaatsing van de steps of fietsen, en dat moest veranderen. “Vorig jaar hadden we plots enorm veel deelfietsen in Brussel, zonder dat we daarover geïnformeerd waren”, zegt Pascal Smet. “Deelvoertuigen zijn goed, maar we moeten de orde kunnen behouden. We hebben in samenspraak met de bedrijven een nieuwe wet gestemd, om chaos in de toekomst te vermijden."

We spreken alles af met de operatoren, omdat we willen dat het aanbod van deelsteps, -fietsen en -scooters aanwezig blijft

Pascal Smet

Weggebruikers ergeren zich aan de plaatsen waar de fietsen of steps worden neergezet, wat regelmatig voor hinder zorgde. De wetgeving betreft een aantal richtlijnen waar de gebruikers zich aan moeten houden. “We kunnen een aantal “no drop zones” bepalen, waar gebruikers hun deelvoertuigen niet mogen plaatsen. “Concentratiezones” zijn ook een optie, waarbij we verplichten om binnen bepaalde zones te parkeren. Dat spreken we af met de operatoren, omdat we willen dat het aanbod van deelsteps, -fietsen en scooters aanwezig blijft.”

Verder mogen de voertuigen geen verbrandingsmotor hebben, geen reclame tonen en als ze elektrisch rijden, moet dat op basis van groene stroom gebeuren. De regelgeving betreft voornamelijk de grotere marktspelers. Aanbieders die vandaag minstens 50 voertuigen op straat hebben, krijgen tot 1 september de tijd om een vergunning aan te vragen.

Antwerpen

Ook in Antwerpen wordt er kwistig gebruik gemaakt van deelvoertuigen. Daar hadden de bedrijven al verplicht een vergunning nodig, maar concrete regels over het gebruik van de voertuigen waren er nog niet. “De systemen moeten gespreid worden in de stad", zegt Koen Kennis (N-VA), Antwerps schepen van Mobiliteit. "Men mag niet tientallen fietsen bij elkaar zetten, want dat veroorzaakt hinder. Door het vergunningenreglement kunnen we de aanbieder erop wijzen om het reglement te volgen, beter te spreiden en fietsen of steps in groepjes te plaatsen, met telkens voldoende afstand."

Herbekijk hieronder de reportage in Het Journaal:

Video player inladen ...