Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.

Uber en co rijden niet meer in Barcelona. Hebben de reguliere taxi's de oorlog gewonnen?

De Catalaanse regering legt vanaf morgen strengere regels op aan online-taxidiensten. Ze moeten tenminste een kwartier op voorhand worden geboekt. Uber en Cabify laten weten dat ze ermee stoppen. Definitief?

De reguliere taxichauffeurs hebben de voorbije weken actiegevoerd in verschillende Spaanse steden, wegens de "oneerlijke concurrentie" van de online-bedrijven. In Madrid is het conflict nog niet voorbij, maar in Barcelona rijden de zwart-gele taxi's weer. De Catalaanse regering heeft namelijk nieuwe en strengere regels opgelegd aan online-taxidiensten zoals Uber en Cabify. Aanvankelijk vonden de officiële chauffeurs dat niet voldoende, maar intussen zijn ze toch weer gaan rijden.

Het decreet van de Generalitat de Catalunya gaat morgen 1 februari in.  Het zegt dat VTC-bedrijven (auto's met chauffeur) pas een klant kunnen ophalen tenminste één kwartier nadat de auto is geboekt. Gemeentebesturen in Catalonië mogen bovendien een langere boekingstijd opleggen. Geo-lokalisatie wordt verboden, gedaan dus met op de smartphone in real time de plek te zien waar een wagen zich bevindt. De online-bedrijven moeten tenslotte ook terugkeren naar een vaste standplaats. Zomaar rondrijden op zoek naar klanten kan dus ook niet meer. Wie de nieuwe regels niet respecteert, krijgt een boete die kan oplopen tot 1.400 euro. 

Duizend banen in gevaar?

Zowel Uber als Cabify hadden al meteen laten weten dat ze onmogelijk konden overleven met die nieuwe regels. "Het overgrote deel van onze wagens is na een minuut of vijf al bij de klant" is te horen. Uber werkt in Barcelona uitsluitend met beroepschauffeurs, via het platform UberX.  Een groot bedrijf in de sector dat vooral via Cabify werkt, heeft al laten weten dat het een einde zal moeten maken aan het arbeidscontract van 600 chauffeurs. In totaal zouden er in de omgeving van Barcelona zo'n 1.000 banen op de helling staan.

Ook de chauffeurs die voor Uber of Cabify rijden, hebben de voorbije weken trouwens actiegevoerd. "Ik heb een familie, laat me werken" was onder meer te lezen. Met het argument van "oneerlijke concurrentie" zijn de Uber of Cabify-chauffeurs het niet eens. "We betalen een vaste belasting op onze inkomsten, in werkelijkheid betalen we veel meer belasting dan de reguliere taxi's", zeggen ze. 

Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.

We staan open voor een gesprek met Barcelona en de Spaanse regering

woordvoerder Uber

Is dit nu echt de doodsteek voor Uber en co?

Het decreet van de Catalaanse regering gaat dus morgen in. Maar de komende weken moet ook het Catalaanse parlement nog zijn zegje doen. Niet alles is dus al beslist. Uber en Cabify, maar ook de bedrijven die via die platformen werken, zullen alles in het werk stellen om de teksten nog te laten aanpassen. Een woordvoerder laat weten bereid te zijn tot een gesprek met de Catalaanse overheid én het stadsbestuur van Barcelona "om een eerlijke regeling voor iedereen uit te werken". Het afscheid van de online-platformen in Barcelona is dus mogelijk maar tijdelijk. Om te kunnen voldoen aan de nieuwe strenge Catalaanse regels zullen de apps sowieso hun software moeten aanpassen.

Overigens gaat de staking van de reguliere taxi's in Madrid gewoon voort, een akkoord is nog niet in zicht. De Spaanse taxi-oorlog is met andere woorden lang nog niet voorbij. De mogelijkheden die mobiele smartphone-applicaties bieden, komen wel in meer steden in conflict met bestaande afspraken en regels. Dat betekent niet noodzakelijk dat de reguliere chauffeurs te benijden zijn.

Net vandaag komt uitzendbureau Randstad in ons land met een rondvraag over de aantrekkelijkheid van beroepen. Taxichauffeur staat onderaan het lijstje. Dat zoon of dochterlief later met de taxi gaat rijden, het is blijkbaar het laatste wat ouders voor hun kinderen wensen.

Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.