Video player inladen ...

50.000 mensen wachten nog steeds op terugbetaling van verkeersboete

Meer dan 50.000 mensen wachten nog op de terugbetaling van een fout overgeschreven verkeersboete. Dat meldt de federale ombudsdienst aan Radio 2. Wie te veel betaalde voor een verkeersboete of de boete twee keer betaalde, werd daar niet altijd voor vergoed. De overheidsdienst Justitie wil de komende weken al werk maken van een terugbetaling. 

In maart 2018 kwam er een nieuwe website om een verkeersboete te betalen: www.verkeersboetes.be. De boetes worden sinds dan uitgegeven door de FOD Justitie, en niet meer door de overheidsdienst Financiën. Het moest een geautomatiseerd proces worden dat alles veel makkelijker maakt. Maar door technische problemen kreeg de federale ombudsdienst heel wat klachten binnen. 

Een eerste probleem is dat burgers die te veel betaalden voor een verkeersboete, het verschil niet altijd terugbetaald kregen. Sommigen van hen kregen van de helpdesk de raad om een boete een tweede keer over te schrijven. Ook zij werden niet altijd vergoed. Er zijn momenteel nog meer dan 50.000 mensen die wachten op een terugbetaling door de overheidsdienst.

In december hebben we alle bedragen boven de 500 euro teruggestort. De andere terugbetalingen zijn topprioriteit in de volgende weken

Edward Landtsheere, woordvoerder van de FOD Justitie

"In december hebben we alle bedragen boven de 500 euro teruggestort", zegt Edward Landtsheere van de FOD Justitie. "De andere terugbetalingen zijn topprioriteit in de volgende weken", belooft hij.  De terugbetaling lukt momenteel niet door technische problemen. Federale ombudsman Guido Herman is duidelijk: "Dit mag geen reden zijn om de burger te laten wachten op zijn geld." 

Wachttijden

De terugbetalingen waren niet het enige probleem met de website verkeersboetes.be. Zo moesten mensen tot tien minuten wachten op een betalend nummer wanneer ze de helpdesk probeerden te bereiken. Daar is al verbetering aangebracht, zegt de overheidsdienst Justitie: "We hebben ondertussen dertig nieuwe mensen aangeworven op de helpdesk en zo de wachttijden kunnen terugschroeven naar gemiddeld dertig seconden. De aanbeveling om een mailadres aan te maken wordt onderzocht." 

We hebben ondertussen dertig nieuwe mensen aangeworven op de helpdesk en zo de wachttijden kunnen terugschroeven naar gemiddeld dertig seconden

Edward Landtsheere, woordvoerder van de FOD Justitie

Nieuwe lei

Het komende jaar wil de overheidsdienst bovendien een volledig nieuwe website lanceren. "Er komt een volledig vernieuwde website met veel aandacht voor communicatie. We willen via video-animatie de burger zo veel mogelijk proberen helpen in het betalingsproces", zegt Landtsheere. 

Op die manier wil de overheidsdienst ook een derde probleem van de huidige site oplossen. Nu is het erg moeilijk om een boete te betwisten. Wie zijn boete wil betwisten, moet daarvoor naar de website surfen, een formulier downloaden, printen en per brief doorsturen. Dat moet eenvoudiger, vindt ook de overheidsdienst Justitie: "Het betwisten van boetes zal makkelijker worden", belooft Landtsheere. 

Bekijk de reportage uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen ...