Video player inladen ...

Persgroep-CEO Christian Van Thillo: "Mediabedrijven zagen rollercoaster van Google en Facebook niet aankomen"

Commerciële mediabedrijven als De Persgroep hebben een groot deel van de advertentie-inkomsten zien verschuiven naar spelers als Google en Facebook. "Dat komt ook doordat ze zoveel weten over u en mij. Ze volgen ons in alles wat we doen", zegt Christian Van Thillo, de CEO van mediabedrijf De Persgroep in "Terzake" op Canvas. Volgens hem is zijn bedrijf op dat vlak noodgedwongen aan een inhaalbeweging bezig.

Christian Van Thillo, topman van De Persgroep, kan deze week de 30ste verjaardag van zijn tv-zender VTM vieren. Maar toch staat zijn mediabedrijf voor heel wat uitdagingen in een veranderende markt. Zo heeft de opkomst van internetplatformen als Google en Facebook een grote impact gehad op de inkomsten, geeft hij toe in "Terzake".

"Bij ons komen toch nog altijd 600 miljoen euro aan inkomsten uit advertenties. Maar de nieuwe spelers, de globale spelers, hebben een heel groot deel van de koek binnengehaald. Dat is niet alleen door het grote bereik van een Google en een Facebook, maar ook door het feit dat ze zo veel van u en mij weten. Ze volgen ons overal in alles wat we doen."

De consument alles geven, om daarna vast te stellen dat je bedrijf geen inkomsten meer heeft: dat is natuurlijk ook geen oplossing

Christian Van Thillo, CEO van De Persgroep

Van Thillo geeft toe dat zijn bedrijf zich aan die tactiek aan het aanpassen is. "We leren het, met alle respect voor de privacyregels." Toch geeft hij toe dat de mediabedrijven daar rijkelijk laat mee zijn. "Als je de film 20 jaar terugdraait, moeten we toegeven dat mediabedrijven die rollercoaster van Google en Facebook niet hebben zien aankomen."

Uitgesteld kijken

Nu mensen ook almaar meer uitgesteld kijken, staan ook de reclame-inkomsten van de tv-zenders onder druk. "Dat is vervelend. We bespreken dat ook met Telenet en Proximus. Telenet doet daar moeilijk over, omdat zij een comfort willen bieden aan de kijker. Daarop is ons antwoord: wij zouden nooit die lange reclameblokken willen geven bij uitgesteld kijken, maar laat ons naar oplossingen zoeken."

Van Thillo hoopt dat die oplossing een middenweg kan vormen tussen de belangen van Telenet en die van zijn bedrijf. "Je wilt nooit de consument nodeloos irriteren. Maar zeggen: 'ik ga hem alles geven', om daarna vast te stellen dat je bedrijf geen inkomsten meer heeft, dat is natuurlijk ook geen oplossing."

Bekijk hier het hele interview met Christian Van Thillo in "Terzake" op Canvas:

Video player inladen ...