De export  naar Japan van producten als wijn wordt een stuk makkelijker

Europa en Japan vormen grootste vrijhandelszone ter wereld

Europa en Japan vormen vanaf vandaag de grootste vrijhandelszone ter wereld. Europeanen en Japanners zijn samen met 640 miljoen mensen.  En sinds vanochtend zijn er dus heel wat barrières tussen de twee landen opgeheven en daar kunnen vooral bedrijven van profiteren.  En bedrijven die meer winst maken, dat is goed voor de economische groei.  En daar profiteren de burgers dan weer van.  Europeanen en Japanners gaan samen voor een 'win-win', zoals dat heet.

Jarenlange onderhandelingen gingen er aan vooraf.  Dagelijkse urenlange vergaderingen met  juristen, handelsingenieurs, economen en diplomaten van beide zijden.   En toen ze eindelijk waren uitgediscussieerd bedachten de onderhandelaars dat het kindje ook nog een naam moest krijgen.  Veel verbeelding legden ze daarbij helaas niet aan de dag.  Het werd dan maar het 'Economic Partner Agreement',  de 'Economische Partnerovereenkomst', of kortweg : EPA

Exportbedrijven likkebaarden

Vooral op de hoodfkwartieren van bedrijven die het van export (uitvoer naar het buitenland) moeten hebben knallen de champagnekurken.  Hoe meer paperassen om in te vullen, hoe meer taksen ('invoerrechten') ze moeten betalen ook, hoe nefaster dat immers voor hun winst is.  

Uiteraard moeten beide handelspartners hun voordeel kunnen doen met het akkoord.  Dus wordt het ook voor Japanse bedrijven makkelijker om hun producten naar Europa te exporteren.  EPA gaat de handel tussen Europa en Japan echt wel fundamenteel beïnvloeden.  Het vrijhandelsakkoord heeft betrekking op 90 % van de geëxporteerde goederen, vanuit Japan naar ons en vanuit Europa naar Japan.

Zaken doen MET en zaken doen IN Japan

Ook zaken doen in Japan zelf wordt voor Europese bedrijven een stuk makkelijker.  Door het akkoord kunnen Europese bedrijven bijvoorbeeld makkelijker deelnemen aan openbare aanbestedingen (waarbij ondernemers een prijs-kwaliteit-offerte kunnen indienen).

Dit is een belangrijk signaal.  Het groeiend protectionisme zoals we dat bijvoorbeeld bij Donald Trumps Amerika zien mag niet de nieuwe norm worden.

Pieter Timmermans (Verbond van Belgische ondernemingen)
Pieter Timmermans (Verbond van Belgische Ondernemingen)

Prima zaak voor Belgische bedrijven

"EPA is een bijzonder goede zaak voor onze Belgische bedrijven", zegt Pieter Timmermans van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO).  Timmermans ziet minstens drie sectoren die kunnen profiteren van de nieuwe, grootste vrijhandelszone ter wereld. "De chemie, de voedingsindustrie en de technologie. Voor de voedingssector denk ik heel concreet aan varkensvlees of verschillende soorten kaas.  Die kunnen onze bedrijven nu veel eenvoudiger afzetten op de Japanse markt (een markt van 127 miljoen consumenten!).  Het wordt ook veel makkelijker voor de bedrijven die machines bouwen en naar Japan exporteren.  Het voordeel voor de Japanners zelf zit voornamelijk in de autoproductie.  Zij zullen hun auto's in Europa makkelijker verkocht krijgen."

Het VBO start eerst met een informatiecampagne, zodat de Belgische bedrijven een idee krijgen van het voordeel dat EPA voor hen kan hebben.  Daarna is het aan de ondernemers zelf om de commerciële kansen te grijpen.

Over valkuilen en spijkers

Zaken doen met of in Japan is nochtans geen evidentie.  Japanners hebben hun eigen waarden en een aparte cultuur die ook enorme gevolgen  hebben voor het handelsverkeer.  Ook daar kunnen ondernemers die kansen ruiken zich maar best op voorbereiden.  Er is, bijvoorbeeld, het basisprincipe in de Japanse maatschappij dat de groep altijd voorgaat op het individu.

De spijker die uitsteekt wordt naar beneden geslagen

Japans spreekwoord

Zo zijn Japanners enorm ambitieus en gedreven.  Ze lopen vaak op de toppen van hun tenen.  Maar individualisme wordt niet getolereerd.  En al zeker niet in de zakenwereld.  "De spijker die uitsteekt wordt naar beneden geslagen" is een Japans spreekwoord.  Met andere woorden, de Japanners hebben een broertje dood aan eigengereid gedrag. Ook het besluitvormingsproces binnen een bedrijf loopt in Japan helemaal anders dan in Europa.  Bij ons kunnen beslissingen, ook op hoog niveau, door één baas genomen worden.  In Japan wordt iedereen bij het besluitvormingsproces betrokken.  Tijdrovend... Maar eens een Japans bedrijf een beslissing heeft genomen gaat iedereen voor het collectief, voor het belang van het bedrijf.  Japanse bedrijven werken in die fase vaak efficiënter dan Europese.  Ook auteurs en uitgevers kunnen dus hun voordeel doen met het EPA.  De tijd is rijp voor enkele nieuwe naslagwerken genre "handel doen met Japan in honderd tips."