AFP or licensors

Geen reddingsschepen van hulporganisaties meer voor de Libische kust

De Sea Watch 3, het laatste reddingsschip van een hulporganisatie dat nog actief was voor de Libische kust, mag de haven van Catania in Sicilië niet meer uit, na een inspectie van de Italiaanse kustwacht. Maar volgens de hulporganisatie is het verbod politiek geïnspireerd.

Gisteren nog bracht de Sea Watch 47 mensen die het voor de kust van Libië had gered naar de haven van Catania in Sicilië. Dat gebeurde na alweer een dagenlange onderhandeling om een haven te vinden. Het schip had de 47 drenkelingen op 19 januari gered. Al meer dan een week lag het schip te schuilen voor slecht weer voor de kust van Syracuse, in het zuiden van Sicilië.

Toen - na de belofte van zeven landen om de drenkelingen op te nemen - het schip uiteindelijk een haven mocht binnenvaren, was dat vreemd genoeg niet in de haven van Syracuse, of zelfs niet in de nabijgelegen havens van Pozzallo of Augusta. In Pozzallo is er nochtans een zogenaamde hotspot, waar de eerste opvang en selectie van vluchtelingen en migranten gebeurt.

Officieel was de reden om naar Catania te varen dat er minderjarigen aan boord waren, en in Catania zijn er opvangstructuren voor minderjarige asielzoekers. Maar de bemanning rook onraad. In Catania is ook een procureur actief die al verschillende onderzoeken heeft opgestart tegen hulporganisaties die reddingsoperaties uitvoeren op zee. Tot nu toe zonder resultaat.

"Politiek geïnspireerd"

Wat er ook van zij, de Italiaanse kustwacht voerde meteen na het ontschepen van de 47 drenkelingen een inspectie uit op de Sea Watch. En stelde inbreuken vast op de veiligheid en de milieuvoorschriften. Wat die inbreuken zijn wordt in het persbericht niet nader omschreven. De inbreuken zijn nu gemeld aan Nederland, omdat de Sea Watch onder Nederlandse vlag vaart. Tot de inbreuken opgelost zijn, mag het schip niet meer uitvaren.

Maar volgens de Duitse hulporganisatie Sea Watch is het verbod politiek geïnspireerd, en past het in het Italiaanse beleid om het hulporganisaties zo moeilijk mogelijk te maken om nog reddingsoperaties uit te voeren. De Sea Watch 3 was het laatste schip dat nog wel actief was voor de Libische kust. Maar de Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken Salvini gaat ervan uit dat die reddingsschepen juist meer migranten en vluchtelingen ertoe overhalen om de oversteek te wagen.

Onderzoek wijst uit dat er in absolute cijfers inderdaad minder doden vallen op de Middellandse Zee sinds er minder reddingsschepen actief zijn. Er komen ook veel minder vluchtelingen en migranten aan in Europa. Maar het risico om te verdrinken is sindsdien wel meer dan verdubbeld, in verhouding vallen er dus juist meer doden.

Eergisteren bleek nog uit het jaarrapport van de VN-vluchtelingenorganisatie dat sterke daling van het aantal migranten en vluchtelingen vanuit Libië vooral veel te maken heeft met de opgedreven capaciteit van de Libische kustwacht. Die onderschepte vorig jaar zowat 85 procent van alle bootjes die uit Libië vertrekken. De mensen op die bootjes worden vervolgens teruggebracht naar Libië, waar ze in onmenselijke omstandigheden worden opgesloten in detentiecentra.