Video player inladen...

Kerosinetaks als alternatief voor vliegtuigtaks? "Die kost geen Vlaamse jobs aan Schiphol of Charles de Gaulle"

Is een Belgische of Vlaamse vliegtuigtaks een goede klimaatmaatregel of niet? Bond Beter Leefmilieu (BBL) is alvast gewonnen voor zo'n taks. Marc Descheemaeker, de voorzitter van Brussels Airport, ziet meer heil in een wereldwijde kerosinetaks, omdat een lokale vliegtuigtaks ons land jobs kan kosten.

De Bond Beter Leefmilieu is voorstander van een vliegtuigtaks, omdat ze het absurd vinden dat vliegen minder belast wordt dan andere transportvormen. "Als je naar Frankrijk rijdt betaal je péage en brandstoftaks, als je naar Frankrijk vliegt betaal je dat allemaal niet", zegt Laurien Spruyt van BBL in "De zevende dag". "Dat is absurd."

Marc Descheemaeker van Brussels Airport vreest dat een Vlaamse of Belgische vliegtuigtaks jobs gaat kosten en stelt een alternatief voor. "Als je een wereldwijde taks heft op kerosine, exporteer je geen Vlaamse jobs naar Schiphol of Charles de Gaulle", zegt hij. "Bovendien zet dergelijke taks druk op luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigbouwers om efficiëntere toestellen te bouwen."

Bij BBL zijn ze sowieso gewonnen voor maatregelen op een hoger niveau dan Vlaanderen of België. "Nederland wil een vliegtuigtaks, Duitsland heeft er een. Laten we dit vooral Europees doen", zegt ze. Bovendien onderstreept ze dat ze voor een kerosinetaks is, maar wil ze daar een vliegtuigtaks aan koppelen. "We vinden dat vervuiling moet getaxeerd worden."

Bij CO2logic, een klimaatadviesbureau gespecialiseerd in het berekenen, verminderen en compenseren van CO2-uitstoot, zien ze dan weer meer heil in een globale CO2-taks op alle fossiele brandstoffen. "Je moet niet discrimineren op één sector. In Zweden is al begin jaren 90 zo'n CO2-taks ingevoerd", zegt Antoine Geerninckx. "Sindsdien is hun CO2-uitstoot met een kwart gedaald en hun economie gegroeid."

Herbekijk hieronder het volledige debat uit "De zevende dag":

Video player inladen...