Jonas Hamers

Nederland legt kinderidolen op voedselverpakkingen aan banden

In Nederland mogen voedselproducenten kinderidolen als Kabouter Plop of K3 niet meer op hun verpakking zetten als de producten niet voldoen aan de voedingsrichtlijnen. Reclame op voedselverpakkingen voor kinderen jonger dan 7 mag helemaal niet meer. De richtlijnen van de Nederlandse Reclamecode voor Voedingsmiddelen werden dit weekend aangescherpt.

De bedrijven krijgen 17 maanden de tijd om de aanpassing door te voeren, dat staat op de websites van de Reclame Code Commissie en van de levensmiddelenindustrie te lezen.  De levensmiddelenindustrie wil de verpakkingen van ongezonde producten voor kinderen aanpassen.

De aanpassingen zijn er onder meer gekomen door “maatschappelijke druk”. Gezondheidsorganisaties maar ook ouders vinden al jaren dat kinderen met leuke verpakkingen te veel worden verleid om ongezonde producten te eten. “De producten met felle kleuren en vrolijke figuren zijn vaak niet gezond, bevatten te veel suiker, zout of verzadigd vet”, was de kritiek. De FNLI kondigde vorig jaar aan daar iets aan te gaan doen.

De producten met felle kleuren en vrolijke figuren zijn vaak niet gezond, bevatten te veel suiker, zout of verzadigd vet

Kinderidolen in reclame al beperkt

Het gebruik van kinderidolen in reclame op televisie, print, op scholen en online is in Nederland al jaren beperkt. Maar de idolen waren nog wel te zien op verpakkingen en ander reclamemateriaal. Dat wordt nu dus ingeperkt.

In Nederland liggen de regels waaraan verantwoorde reclame moet voldoen vast in de Nederlandse Reclame Code.  Die schrijft voor wat is toegelaten in reclame voor onder andere cosmetische ingrepen, reisaanbiedingen, maar ook over kindermarketing.

"Strengere criteria in België nodig"

In ons land heeft onder meer het Vlaams Instituut Gezond Leven (VIGL) al eerder aan de overheid gevraagd om kinderen en jongeren meer te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. “Als de regels in Nederland strenger worden en de overheid het heft in handen neemt vinden we dat een goed initiatief”, zegt Loes Neven van VIGZ. “Het zijn producten die kinderen sowieso  graag lusten en niet passen in een gezond voedingspatroon dus extra reclame is niet nodig.” 

Naast zelfregulering van de industrie, zou de Belgische overheid strengere criteria moeten opstellen met producten waarvoor wel of niet reclame mag gemaakt worden

Loes Neven

Vandaag bestaat er “ The Belgian Pledge”, een charter waarin de voedingsindustrie zelf belooft om geen reclame te maken voor ongezondere voedingsmiddelen, maar slechts een beperkt aantal bedrijven volgt het initiatief.

“Naast zelfregulering van de industrie, zou de overheid strengere criteria moeten opstellen met producten waarvoor wel of niet reclame kan gemaakt worden”, zegt Neven nog. “Steeds meer kinderen lijden op jonge leeftijd aan overgewicht en obesitas. Om dit tegen te gaan zijn scherpere richtlijnen nodig.” 

ImageGlobe