Video player inladen...

Is er in uw bankkluis ingebroken? Wat nu?

De spectaculaire inbraak in de kluizenzaal van een BNP Paribas Fortis-kantoor in Antwerpen afgelopen weekend spreekt tot de verbeelding. De omvang van de buit wordt nog onderzocht en ook naar de daders is men nog op zoek. Maar wat als uw kluis is leeggeroofd: welke procedure moet nu gevolgd worden?

Gisterenmiddag kwam er een inbraakmelding uit het filiaal van BNP Paribas Fortis aan de Belgiëlei in Antwerpen, te midden van de joodse buurt en vlak bij de diamantwijk. Inbrekers waren kennelijk door het graven van tunnels via de riolering in de kluizenzaal van het bankkantoor binnengeraakt.

De omvang van de buit is nog niet duidelijk. Maar hoe dan ook wordt aangenomen dat de klanten van het getroffen kantoor aardig wat waardevolle dingen in hun kluis hadden liggen. Vanmorgen waren al heel wat ongeruste klanten samengekomen aan het bankkantoor. De inhoud van de kluizen is echter voor de banken zelf niet bekend.

"Het is zo dat de bank nu de procedure van de verzekering zal moeten volgen die geldt bij waterschade, brand of diefstal", zegt Isabelle Marchand, woordvoerder van bankenfederatie Febelfin. "Dat betekent dat de bank eerst zal moeten vaststellen welke kluizen er zijn opengebroken. Nadien zal men alle klanten contacteren met de vraag om te verklaren op eer wat er zich juist in hun kluis bevond. Pas daarna zal de bank de effectief getroffen klanten informeren om te melden dat het om hun kluisje gaat."

Die procedure moet een zekere vorm van oplichting voorkomen. Klanten van wie het kluisje werd leeggeroofd, zijn tot op zekere hoogte verzekerd. "Als je een contract voor de huur van een kluis tekent bij een bank, zal je verzekerd zijn tot op een bepaald bedrag. Dat weet je wanneer je dat contract tekent. Je kan je wel individueel als klant voor een hoger bedrag verzekeren", aldus nog Febelfin-woordvoerder Isabelle Marchand.

De bank zal de klanten vragen om op eer te verklaren wat er zich juist in hun kluis bevond

Meest gelezen