Succes-ei vraagt nu aandacht voor psychische problemen

Midden januari werd het aantal likes voor een Instagrampost plots verbroken door een foto van een ei. Het vorige record stond met bijna 19 miljoen likes op naam van realityvedette Kylie Jenner. En het aantal likes voor het ei bleef maar groeien, tot momenteel ruim 52 miljoen. Het bleef onduidelijk wiens idee het was en of er een idee was dat verder ging dat alleen maar het record aantal likes verbeteren. De geestelijke vader blijkt nu een 29-jarige Brit te zijn, die werkt in de reclamewereld. Zijn "stunt" wist hij intussen door te verkopen aan streamingdienst Hulu.

Chris Godfrey beweert nu in The New York Times dat de aanvankelijke bedoeling wel degelijk was "of met iets universeels en simpels als een ei het record van Jenner kon verbeterd worden. Ik koos een ei omdat het geen geslacht heeft, geen ras en geen religieuze voorkeur. Een ei is een ei, niet meer en niet minder." Met de hulp van een paar vrienden lukte het hem om het ei uiterst populair te maken, wat hijzelf als "een toevalstreffer" omschrijft:

Met het succes kwam natuurlijk ook de vraag om het ei voor publicitaire doeleinden te mogen gebruiken. Godfrey, die het ei "voor een goede zaak" wilde inzetten, zag dat wel zitten: "Het ging immers niet over mij. Het ging over een ei en wat je ermee kan doen."

Uiteindelijk wist streamingdienst Hulu het ei te verzilveren en gebruikte het afgelopen nacht tijdens de Super Bowl om de problematiek van geestelijke gezondheidszorg te belichten:

Hoeveel er uiteindelijk betaald is voor het ei door Hulu is onduidelijk, "een bedrag dat geheim gehouden wordt". Nieuwswebsite Fortune berekende alvast dat "het eerste commerciële bedrijf dat het ei zou breken wel eens tot 10 miljoen dollar (8,7 miljoen euro) zal moeten neerleggen om het te gebruiken".

Veel geld dus, maar de 'exposure' zou vele keren groter zijn dan een spotje tijdens de Super Bowl, waar voor 30 seconden afgelopen nacht ruim 5 miljoen dollar moest worden neergeteld.