AB InBev koopt RateBeer.com, de website die Westvleteren wereldberoemd maakte

De bekende biersite RateBeer.com is volledig overgenomen door AB InBev, de grootste brouwer ter wereld. Dat heeft Joe Tucker, de man achter de website, zelf bekendgemaakt.  

“Terwijl dit geen invloed zal hebben op iedereen die deze website dagelijks gebruikt, wil ik laten weten dat ZX Ventures, een onderdeel van AB InBev, RateBeer volledig heeft overgenomen.” Met die woorden kondigde Joe Tucker aan dat zijn RateBeer.com volledig verkocht is aan de Belgisch-Braziliaanse biergigant.

ZX Ventures had in 2016 al een minderheidsbelang genomen in RateBeer. Maar nu heeft de Belgisch-Braziliaanse brouwer via deze investeringstak de site volledig in handen gekregen. Hoeveel geld ZX Ventures over had voor de overname, is niet bekend.

Niet alle bierliefhebbers zijn even enthousiast over de nieuwe eigenaar van RateBeer. Ze vragen zich af hoe onafhankelijk een site die bier recenseert kan zijn als die in handen is van een brouwer. Ratebeer-directeur Tucker is zich daarvan bewust en schrijft dat de website "ernaar streeft om onpartijdig te blijven in de beoordelingen van bieren en op redactioneel vlak".

Bron van informatie

RateBeer is een wereldwijd erkende bron voor informatie over bier. De site is ook bekend om zijn awards voor beste bieren, brouwerijen of cafés en kan bieren màken of kraken.

Toen de website in 2007 Westvleteren 12 voor het eerst uitriep tot beste bier van de wereld, veroorzaakte dit een ongeziene hype om het bier te bemachtigen dat in principe enkel ter plaatse gekocht kan worden.

Door de overname via ZX Ventures krijgt AB InBev toegang tot een schat aan informatie die ‘s werelds grootste brouwer handig kan gebruiken. 

Door data-analyse los te laten op de ratings die bierdrinkers geven op RateBeer kan AB InBev duidelijk zien welke bieren het goed doen en welke niet. Zo kunnen ze heel snel spotten welke bieren populair worden, om ze mogelijk over te kopen - zoals Facebook bij WhatsApp deed - of te kopiëren.