Video player inladen ...

Wat als een bezoeker de versnipperaar "aan" zet? Duits museum desactiveert "Love is in the bin" van Banksy

Een Duits museum heeft de versnipperaar in het kunstwerk "Love is in the bin" van Banksy "gedesactiveerd". Bedoeling is te verhinderen dat het canvas uiteindelijk toch volledig zou vernietigd worden. Vorig jaar was het werk van Banksy wereldnieuws toen op een veiling van Sotheby's het schilderij "plots" voor twee derde versnipperd werd. 

Een ongeziene stunt was het in oktober in Londen: net nadat een anonieme koper het kunstwerk via de telefoon voor 1,2 miljoen euro had gekocht, draaide het zichzelf door een ingebouwde versnipperaar. Het bovenste deel van het werk bleef intact, de rest hing in stroken onder de lijst. Achteraf liet de mysterieuze Britse kunstenaar Banksy via een video weten dat hij het werk compleet wilde vernietigen uit "een creatieve drang" (verwijzend naar de vernietigingsdrang van collega-kunstenaar Pablo Picasso).

De anonieme vrouw die het werk kocht, besloot het werk voor vier weken uit te lenen aan een Duits museum, Frieder Burda in Baden-Baden (nabij Stuttgart). Het kreeg intussen ook een nieuwe naam. Eerst heette het werk "Girl with balloon" (Meisje met ballon), maar gezien de verwikkelingen in oktober heet het voortaan "Love is in the bin" (Liefde zit in de vuilnisbak).

(lees verder onder de foto)

Voor alle zekerheid gedesactiveerd

De vrees bij het Frieder Burda-museum is dat een bezoeker alsnog de versnipperaar zou in gang zetten en dat het werk volledig in reepjes op de grond zou belanden. "We hebben langzaam en voorzichtig de omlijsting opengehaald om het apparaat te desactiveren", legt directeur Henning Schaper uit.

"Love is in the bin" hangt vanaf vandaag tot 3 maart in Baden-Baden. Bezoekers mogen het gratis bekijken. Voor de eigenaar van het werk en voor het museum is dit een win-winsituatie.

"Particuliere eigenaars richten zich al enige tijd tot de museumwereld om hun werken te accrediteren of te valoriseren. Daarbij kan het de bedoeling zijn om de waarde op te krikken. Elk woord of elk beeld over "Love is in the bin" speelt in op de commercialisering. Het museum zelf wint bij deze bruikleen aan notoriëteit. Voorheen kende niemand het museum Frieder Burda, nu zal het mogelijk drommen bezoekers trekken die enkel "Love is in the bin" willen zien", vertelde veilingmeester Peter Bernaerts vorige maand nog aan VRT NWS.

Bekijk hier nog eens hoe "Girl with ballon" deels versnipperd werd:

Video player inladen ...