Video player inladen...

Europese Commissie verwerpt de fusie tussen Siemens en Alstom

Het Duitse bedrijf Siemens en het Franse Alstom moeten hun fusieplannen voor spoorwegactiviteiten opbergen. Siemens en Alstom wilden hun activiteiten in één bedrijf onderbrengen. Volgens de Europese Commissie zal de fusie tot minder concurrentie in Europa en dus hogere prijzen leiden. 

Het principeakkoord voor de fusie tussen Siemens en Alstom werd al in september 2017 ondertekend.  De fusie kreeg sterke steun van de Franse en Duitse regering. Het was de bedoeling om een “Airbus van het spoor” te creëren, die de concurrentie met de Chinese wereldleider CRRC zou moeten aangaan. 

Siemens en Alstom ondervonden van bij het begin moeilijkheden om de geplande fusie er bij de Europese Commissie door te krijgen. De EU-regels voor concurrentie scheppen voorwaarden voor bedrijven om een ruime keuze en eerlijke prijzen voor de consument te waarborgen. Bij deze fusie vreest de Commissie voor een te dominante positie op de Europese markt. Ondanks toegevingen van de fusiegroep stootten ze op een veto. 

Het wordt interessant om te zien of de toekomst van de mobiliteit zal worden bepaald door technocraten die in het verleden leven of door toekomstgerichte Europeanen.
Joe Kaeser

Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, wil inzetten op sterke Europese bedrijven die kunnen concurreren op de wereldmarkt. Dit standpunt toont aan dat de Commissie wel wil inzetten op de creatie van Europese kampioenen. Hiermee reageerde Juncker op een uitspraak van Siemens-topman Joe Kaeser. Tijdens de voorstelling van de eerste kwartaalresultaten van de groep bekritiseerde hij de “technocratische behandeling” van het fusievoorstel. 

Eerlijke mededinging staat voor de Commissie nog altijd centraal, waardoor het deze fusie dus niet goedkeurde.

(lees verder onder de video)

Video player inladen...

Een klap voor velen

Het veto is een klap voor de Franse en Duitse regering. Zij wilden met de fusie van Alstom en Siemens een “Europese kampioen” creëren, die weerstand kan bieden tegen Chinese bedrijven. 

De Europese Commissie kreeg al eerder de steun van de nationale mededingingsautoriteiten van Spanje, België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In een open brief naar Margrethe Vestager, Europees Commissaris voor Mededinging vroegen ze om de fusie te verwerpen. Ze gaven aan dat de concurrentie tussen Siemens en Alstom voor lagere prijzen zorgt, en dat een fusie tussen Siemens en Alstom hier een einde zou maken. 

Specifiek voor België zouden zowel de NMBS als infrastructuurbeheerder Infrabel zeer afhankelijk geworden zijn van het nieuwe fusiebedrijf. Ook de Brugse vestiging van het Canadese bedrijf Bombardier keek de fusie met lede ogen aan. Het fusiebedrijf zou veel groter zijn waardoor de overlevingskansen van de Brugse fabriek sterk zouden dalen. 

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat de Europese Commissie invloed heeft op dergelijke fusies. In 2016 sprak het zich bijvoorbeeld ook uit over de fusie tussen AB InBev en SABMiller. Onder voorwaarden is deze fusie uiteindelijk toch kunnen doorgaan. AB InBev heeft toen de volledige Europese bierafdeling van SABMiller moeten verkopen.