AP

Spotify ziet brood in podcasts: "Waarom zijn onze ogen meer waard dan onze oren?"

De muziekstreamer Spotify maakt voor het eerst winst en neemt enkele podcastbedrijven over.  Audio is meer dan muziek, zegt CEO Daniel Ek, en podcasts zijn de toekomst.

Spotify, het Zweedse bedrijf dat muziek aanbiedt via het internet op maat van de gebruiker, neemt de Amerikaanse podcastbedrijven Gimlet Media en Anchor over. Gimlet geeft onder meer de technologiepodcast “Reply all” uit; op Anchor kunnen audiocreatievelingen hun podcasts maken en verspreiden.

Een podcast (het woord is een combinatie van "iPod" en "broadcast") is een audio-uitzending die je wanneer je maar wil kan beluisteren via het internet en ook kunt downloaden. Het kan zowel om audiodocumentaires als om fictieve verhalen gaan. Ook sommige radioprogramma's, bijvoorbeeld van Klara of Radio 1, zijn in podcastvorm beschikbaar.

Spotify gelooft in podcast, zegt CEO Daniel Ek. “Toen we Spotify lanceerden in 2008 wist ik niet dat audio - en niet enkel muziek - de toekomst zou zijn.” Ek heeft het over “eindeloze manieren om verhalen te vertellen”, zowel ter lering als ter vermaak. Podcasts kunnen ook culturele barrières slechten. Op dit moment is de podcastbusiness nog klein, maar Ek ziet “ongelooflijk groeipotentieel”. Op termijn zou meer dan een vijfde van het Spotify-aanbod bestaan uit andere dingen dan muziek.

Meer luisteren, minder naar een scherm kijken

Daniel Ek stelt dat mensen ongeveer evenveel tijd spenderen aan video en audio. Maar er is een groot verschil: de videobusiness is een biljoen (1000 miljard) dollar waard, muziek en radio ongeveer 100 miljard. “Zijn onze ogen werkelijk tien keer meer waard dan onze oren?” vraagt de Spotify-baas zich af. En “nu de wereld probeert om schermtijd te verminderen, opent dat grote audiomogelijkheden”.

Eerste winst

Spotify heeft ook resultaten bekendgemaakt. Voor het eerst is winst gemaakt, 94 miljoen euro, in het vierde kwartaal.  Over het hele  voorbije jaar gemeten boekt het bedrijf nog wel verlies, en in 2019 wellicht ook.

Het totale aantal maandelijkse gebruikers steeg met bijna 30% tot 207 miljoen. Iets minder dan de helft betaalt voor de muziekstreaming; de anderen luisteren gratis, maar dan horen ze ook reclameboodschappen. Het aantal betalende klanten is op een jaar tijd met 36% toegenomen. Vooral in Latijns-Amerika en andere groeilanden zijn er meer gebruikers.  Spotify trok vorig jaar naar de beurs van Wall Street.

Ook VRT NWS maakt podcasts over actuele onderwerpen, onder de vlag "Podvis".  Luister hier naar de nieuwste aflevering over confederalisme. Lees hier welke podcasts de VRT nog meer aanbiedt.