Video player inladen...

Na films nu ook voor games: belastingsvoordeel moet gamesector in België stimuleren

Investeerders in Belgische games zullen binnenkort van een bijzonder belastingsvoordeel kunnen genieten. Dat is vandaag beslist in de commissie Financiën. Wie investeert in games die in België worden geproduceerd, zal minstens een deel van zijn investering kunnen aftrekken van de belastingen. 

Het gaat om een zogenoemde "tax shelter", een belastingsvoordeel. "Stel dat een investeerder 100.000 euro in de productie van een nieuwe game steekt, dan zal die tot 356.000 euro van zijn belastingen kunnen aftrekken", legt Vincent Van Quickenborne uit, die het voorstel voor Open VLD mee indiende. Daarnaast garandeert de overheid vijf procent rendement van de investering. 

Het systeem bleek eerder al een succes voor de Belgische film- en tv-producenten. Onder meer de succesfilm Girl genoot van de tax shelter voor filmproducties. Eerder werd het voordeel al uitgebreid naar theater-, musical- en dansproducties. Nu komt daar ook de game-industrie bij.

De voordelen krijgt een investeerder niet zomaar. Zo moet 90 procent van de investering in België gebeuren en moet 70 procent van de geïnvesteerde som naar productiekosten gaan. Op die manier moet de maatregel vooral de Belgische economie stimuleren. 

Brain drain

De game-industrie is groot. De omzet van games is wereldwijd zelfs groter dan die van de film- en muzieksector samen. Om een idee te geven: in 2010 bedroeg de omzet van de industrie in België nog 2 miljoen euro, in 2018 was dat al gestegen boven de 45 miljoen euro. De gamesector biedt in ons land werk aan ongeveer 800 mensen. 

De tax shelter moet de studenten bij ons houden en investeerders aanmoedigen om in de Belgische gamesector te investeren

Vincent Van Quickenborne (Open VLD)

Toch verdwijnen nog veel mensen met een profiel voor de game-industrie naar het buitenland. “Jaarlijks verkassen zo’n 30 à 40 procent van de Belgische alumni naar het buitenland. Onze brain drain is enorm, omdat er te weinig vacatures in de sector zijn”, zegt Roel Deseyn, die voor CD&V mee aan het voorstel schreef. 

Nochtans heeft België een belangrijke game-opleiding met "Digital Arts & Entertainment" in Kortrijk. Die afdeling van de Hogeschool West-Vlaanderen telt zo'n 850 studenten, waaronder 150 uit het buitenland. Eind september 2017 werd de opleiding uitgeroepen tot beste school voor "game design en development" ter wereld.

"We zien dat veel van hen naar het buitenland trekken om daar te gaan werken", zegt Van Quickenborne, die ook burgemeester is in Kortrijk. "De tax shelter moet de studenten bij ons houden en investeerders aanmoedigen om in de Belgische gamesector te investeren."

Met "Digital Arts & Entertainment" van de Hogeschool West-Vlaanderen heeft België een van de beste gamescholen ter wereld:

Verslaving

De maatregel komt meteen met een waarschuwing. Zo wil Deseyn (CD&V) dat er waakzaam wordt omgegaan met de eventuele verslaving die uit de games kan voortkomen. "De Gemeenschappen moeten de nodige kwaliteitseisen vooropstellen”, besluit hij.

De plenaire vergadering in het parlement moet nog over de maatregel stemmen en ook Europa moet nog instemmen. Er wordt echter verwacht dat de maatregel deze zomer al kan ingaan. 

Hogeschool West-Vlaanderen is tevreden met het initiatief: 

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...