Gucci haalt "aanstootgevende blackface-trui" uit de rekken na bakken kritiek

Een trui van Gucci werd hevig bekritiseerd op social media. Het ontwerp van het artikel wordt als te racistisch en discriminerend gezien. Het merk heeft zich inmiddels verontschuldigd en haalt de bewuste artikelen uit de winkels.

Luxemodemerk Gucci haalt een trui uit de rekken, omdat het ontwerp aanstootgevend zou zijn. Op social media uiten gebruikers hun ongenoegen, er wordt onder meer gesproken over een “blackface-sweater”.

Stereotype

De zwarte trui bedekt de onderkant van het gezicht en rondom de mondhoeken is een rode kleur te zien, gebruikers noemen dit stereotyperend. 

Dit is een krachtig leermoment voor het Gucci-team

Gucci

Gucci heeft inmiddels excuses aangeboden en haalt de bewuste truien uit de schappen. "Dit is een krachtig leermoment voor het Gucci-team", zegt het merk op Twitter. "We zien diversiteit als fundamentele waarde die we handhaven en respecteren."

Reeks incidenten

Dit voorval markeert een reeks incidenten van modemerken en topwinkelketens wat betreft racistische artikelen.

Zo was op een webshop van H&M een zwart jongetje te zien in een trui met het opschrift "coolest monkey in the jungle". De trui werd bestempeld als racistisch. De verkoop ervan werd na een hetze op social media gestopt.

Ook het Italiaanse modelabel Prada trok artikelen terug na beschuldigingen van zelfde aard. Op apen gelijkende poppetjes wekten verontwaardiging, vanwege overdreven rode lippen die leken op blackface-karikaturen.