Video player inladen...

Vergeet uw nachtrust: Netflix (en andere streamingdiensten) pakken in 2019 uit met gigantisch aanbod

Netflix is de voorbije jaren een vaste waarde geworden, ook in de Belgische TV-kamers. 2018 was een echt boerenjaar voor de streaming-gigant, dankzij hitseries als "Stranger things" en "La casa de papel", en films als "Bird box" en "Roma" die tot onvervalste fenomenen uitgroeiden. "Roma" werd zelfs beloond met 10 Oscarnominaties, wat Netflix definitief op de kaart zet als een volwaardige filmstudio. In 2019 wil Netflix maar liefst 15 miljard(!) dollar investeren in nieuwe "content". Een immer indrukwekkender strategie is dat om abonnees te lokken, én om de nakende concurrentie van nieuwe streamingdiensten van onder andere Disney en Apple te bestrijden.

Netflix heeft nu wereldwijd 137 miljoen abonnees. Dat aantal moét blijven groeien: zo werkt het verdienmodel van de streaming-gigant. De inkomsten moeten komen van huishoudens die bereid zijn om €7,99 of €13,99 per maand te betalen, afhankelijk van het aantal schermen waar ze op willen kijken. Dat betekent dat Netflix voldoende lokmiddelen moet aanbieden om die kijklustigen te blijven bedienen, en er nieuwe aan te trekken.

Die lokmiddelen: dat zijn de "buzzy" films en TV-series die Netflix in een schier eindeloze stroom blijft produceren en aanbieden. 2019 is op dat vlak heel veelbelovend gestart: de reeks "Sex education" is een dikke hit, en daar wordt een tweede seizoen van gemaakt. Heel recent nog werd de classy horrorfilm "Velvet buzzsaw" met Jake Gyllenhaal druk besproken op sociale media -- en vervolgens ook druk bekeken.

Video player inladen...

90 films per jaar

Netflix zette zich in 2010 op de kaart als online TV-zender, met binge-waardige reeksen als "House of cards" en "Orange is the new black". Met hippe series blijven ze vooral een jong publiek aanspreken. In 2019 krijgen we nieuwe seizoenen van wereldwijde hits "Stranger things", "13 reasons why", "La casa de papel" en "The crown". Nieuwe, veelbelovende titels voor 2019 zijn bijvoorbeeld de fantasy-reeks "The witcher" en de natuurdocumentaire-reeks "Our planet".

Netflix wil ook steeds meer films aanbieden, 90 per jaar om precies te zijn: fictiefilms, animatieprenten én documentaires. Dat is drie keer zoveel als filmstudio Universal Pictures dit jaar zal uitbrengen. Dat gaat dan onder meer over echte blockbusters, zoals de actieprent "Six underground" van Michael Bay die een budget van 150 miljoen dollar kreeg. En prestigeprojecten zoals "The laundromat" van Steven Soderbergh met Meryl Streep en Matthias Schoenaerts, en de maffiafilm "The Irishman" van Martin Scorsese die naar verluidt 175 miljoen dollar kreeg om zijn droom op Netflix te realiseren.

Net zoals bij "Roma" is de verwachting dat die titels later dit jaar ook in de bioscoop zullen te zien zijn, met het oog op eventuele Oscarnominaties. Daarmee breekt Netflix ook definitief in in de reguliere filmmarkt, en wordt het een geduchte concurrent van de traditionele filmstudio’s.

Video player inladen...

Duizelingwekkende budgetten

Al die productie, en ook het aanvullen van de catalogus met oudere reeksen en films, kost natuurlijk geld. Om maar iets te zeggen: om alle seizoenen van "Friends" te kunnen blijven aanbieden, hoestte Netflix 100 miljoen dollar op voor de rechten op de populaire reeks.

Begin 2018 kondigde Netflix aan dat ze 8 miljard dollar gingen investeren in content voor dat kalenderjaar. Dat bedrag werd in de loop van het jaar opgetrokken tot, geschat, 12 miljard dollar. Voor dit nieuwe jaar is het content-budget al opgetrokken naar 15 miljard dollar.

Die investeringen zijn ook nodig om de kijker aan Netflix gekluisterd te houden. Want de concurrentie is niet min. Er zijn al andere grote streamers op de markt. In de eerste plaats Amazon Prime dat vorig jaar bijvoorbeeld uitpakte met "Homecoming", een thriller-reeks met Julia Roberts, en nu werkt aan een "Lord of the rings"-serie. Amazon betaalde 250 miljoen dollar voor de rechten op "Lord of the rings" en pompt naar verluidt 1 miljard dollar in de productie van een TV-serie van vijf seizoenen.

Video player inladen...

Overdosis streamen

Later dit jaar worden bovendien nieuwe streaming-giganten gelanceerd. Disney+ wordt een streaming-platform van de befaamde mega-studio. Zij willen uitpakken met 500 films en 7000 TV-episodes, uit hun catalogus van Pixar, Marvel en Star Wars. Er wordt momenteel hard gewerkt aan een Star Wars-reeks met als titel "The Mandalorian". Apple komt er ook aan met eigen content, en heeft reeksen besteld bij Steven Spielberg, Oprah Winfrey en Reese Witherspoon. Dat zou allemaal aangeboden worden, tegen betaling uiteraard, via Apple TV en apps op iPhone en iPad.

Intussen kan u ook al kijken naar nieuwe content op Facebook Watch en binnenkort zelfs op Instagram: hier te lande werkt productiehuis Eyeworks aan de eerste fictiereeks die via Instagram Stories te zien zal zijn.

Om maar te zeggen: slapen zit er niet meer in, in 2019. Het wordt streamen around the clock.