Video player inladen ...

Afbraak ingestorte brug in Genua begonnen, "begin volgend jaar nieuwe brug"

In Genua, in het noorden van Italië, is de afbraak begonnen van de deels ingestorte Ponte Morandi. De snelwegbrug stortte een halfjaar geleden in. 43 mensen kwamen toen om het leven. Na de afbraak zal op dezelfde plek een nieuwe brug gebouwd worden.

De ontmanteling van de Ponte Morandi is eigenlijk al weken aan de gang, maar vandaag beginnen de echte sloopwerkzaamheden. Vandaag wordt gestart met een stuk van zo'n 40 meter lang aan de westkant van de brug.

Dit animatiefilmpje toont hoe de brug ontmanteld wordt:

Video player inladen ...

De Italiaanse premier Giuseppe Conte en minister van Vervoer Danilo Toninelli kwamen vanmorgen een kijkje nemen op de werf (foto bovenaan en hieronder, Conte met rode helm)

AFP or licensors

ARCHIEFVIDEO: bekijk het verslag uit "Terzake" van 14 augustus 2018

Video player inladen ...

De volledige afbraak zal vermoedelijk een vijftal maanden duren. Daarna zal op dezelfde plek een nieuwe brug gebouwd worden. Die is ontworpen door de Italiaanse toparchitect Renzo Piano, zelf afkomstig van Genua. Piano had zich een paar weken na de ramp al kandidaat gesteld om de ingestorte brug in zijn geboortestad herop te bouwen. Hij had toen al een schaalmodel klaar.

De nieuwe brug is geïnspireerd op de vorm van een schip (foto onder) en zal maar 23 pijlers hebben. Op de brug zullen 43 straatlantaarns worden geplaatst, waarmee de 43 doden van de ingestorte Morandi-brug worden herdacht. De bouw van de nieuwe brug zal verschillende maanden duren. De burgemeester van Genua beloofde eind vorig jaar dat ze tegen Kerstmis 2019 klaar zou zijn.

Een belofte die premier Conte vanmorgen nog eens herhaalde, al zei hij erbij dat de brug wellicht pas enkele maanden later, begin 2020, ingehuldigd zal worden.

Hoge menselijke én economische tol

De Ponte Morandi stortte in op 14 augustus 2018. De hallucinante beelden gingen de wereld rond. Tientallen auto's die op dat fatale moment over de brug reden, vielen in de diepte. Het beeld van die ene groene vrachtwagen die op luttele meters van de afgrond tot stilstand kwam, staat op ieders netvlies gebrand (foto onder). Een geluk bij een ongeluk: onder het ingestorte deel van de brug bevindt zich een industriezone. Die was die dag zo goed als verlaten, omdat het de dag erna een feestdag was.

Hoe de brug kon instorten, is nog altijd niet duidelijk. Verschillende sporen worden onderzocht, zoals gebrekkig onderhoud, verouderd materiaal of constructiefouten. In elk geval had de brug geen goede reputatie. In een rapport van een aantal jaren geleden werd de Ponte Morandi il ponte malato genoemd, de zieke brug. 

De ramp had niet enkel een hoge menselijke tol - 43 doden plus een gedwongen verhuizing voor verschillende buurtbewoners - maar ook een sociaal-economische tol. De Morandi-brug was namelijk een snelwegbrug en was heel erg belangrijk voor Genua. Ze verbond de stad met de haven en de luchthaven. De brug werd ook door heel veel toeristen gebruikt, om van Italië naar Frankrijk te rijden.

Elke maand komen de mensen die hun huizen moesten verlaten, samen onder de brug om de ramp te herdenken (video onder).

ARCHIEFVIDEO: Burgemeester belooft nieuwe brug tegen eind 2019 ("Terzake" 14/12/18)

Video player inladen ...

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen ...